Home | Gevoelens

Wanneer men depressief is, is dat een vrijbrief om niet te bidden?


Antwoord: 

Het beleven van een depressie is geen excuus om niet te bidden. Dat houdt in dat men, hoe moeilijk het ook lijkt, zal moeten bidden. Hieraan toevoegend; het bidden zal er geheid voor zorgen dat je sneller uit een depressie komt.

In de heilige Koran vertelt Allah ons hoe we met depressies, stress, etc. het beste kunnen omgaan.

“In surah Ra’d vers 28 zegt Allah dat de harten van de mensen alleen in de herdenking van Allah rust zullen vinden”.

Er is niets wat een mens gelukkiger kan maken dan het herdenken van Allah. Dit betekent dat wij inzien hoe machteloos, behoeftig en radeloos wij zijn en daardoor onze vlucht zoeken in Zijn oneindige barmhartigheid. In onze machteloosheid schuilt een zeer grote kracht, want door die machteloosheid en behoeftigheid kunnen wij een beroep doen op Zijn barmhartigheid. En de barhartigheid van Allah, de vergevingsgezindheid van Allah is groter dan al onze problemen en al onze zonden!

Er zijn ook talloze hadith van onze Profeet (v.z.m.h.) over dit onderwerp; onze Profeet (v.z.m.h.) duidt dit aan in de volgende hadiths;

“Veel piekeren en zich zorgen maken brengen vele ziektes met zich mee”

 “Onder al het geschapene is er niets slechter en heftiger dan zorg/ongerustheid” (1)

Het is belangrijk om te weten dat onze Profeet Mohammed Mustafa (v.z.m.h.) ons erop wijst dat Allah geen ziekte heeft geschapen die geen remedie heeft.

Voor een diepgaand en duidelijk uitleg over de waarheid achter ziektes raden we je het boek van Said Nursi ''Zegeningen voor de zieken'' aan.

Share this