Waarom is het lot van goede mensen vaak zwaar?
Details:
Waarom lijken mensen die geen nauwe band hebben met Allah vaak alles te krijgen wat ze willen en lijken ze veel geluk te hebben, terwijl degenen die dicht bij Allah staan en zijn geboden strikt naleven, vaak lijden en verdriet ervaren?
Antwoord:
Deze vraag raakt een gevoelige snaar en bevat zeker herkenbare aspecten. Toch is het onjuist om dit zonder nuance te generaliseren. Er zijn genoeg gelovigen die in welvaart leven, net zoals er ook ongelovigen zijn die in ellende verkeren. Daarom is het belangrijk om deze kwestie in het juiste kader te plaatsen. Enkele belangrijke uitgangspunten zijn:
1. Het wereldse leven is een beproeving
Deze wereld is een testomgeving. Deze beproeving draait om het naleven of het negeren van Allah’s geboden. Om de test eerlijk te laten verlopen, is er in het hart van ieder mens een strijd tussen het goede (aangevuurd door engelen) en het slechte (ingefluisterd door de duivel). Naar welke stem we luisteren, bepaalt onze koers in het leven.
2. Wie kiest voor de goddelijke lessen, leert de waarheid kennen
Mensen die zich voeden met goddelijke leiding en rationele bewijzen (rahmānī en burhānī wegen), hebben het recht om de waarheid te zien. Wie daarentegen leeft volgens de impulsen van het ego en de duivel, zal waarheid en leugen door elkaar halen – en dat is een logisch gevolg van hun levenskeuze.
3. Het hart moet zuiver zijn
De engelen die leiding geven in het hart, hebben een zuivere plek nodig – vrij van zonden, onreinheden en lelijke beelden. In zulke harten nemen zij hun plaats in, terwijl duivelse invloeden daar worden geweerd. Vervuilde harten daarentegen worden juist speelvelden voor de duivel.
4. Lijden als middel tot zuivering
Veel van de moeilijkheden, beproevingen en tegenslagen in het leven zijn er om het hart te zuiveren van duivelse invloeden. Zij openen de deur voor goddelijke inspiratie en sluiten de ramen voor satanische influisteringen. Op die manier helpen deze beproevingen een gelovige om zijn test te doorstaan.
De Profeet ﷺ zei:
“De zwaarste beproevingen zijn voor de profeten, daarna voor hen die het meest op hen lijken, en dan voor degenen die daarop volgen.” (Bukhari, hadithnr. 5647; Ibn Mājah, hadithnr. 4023)
De beproevingen zijn dus een middel om verheven spirituele niveaus te bereiken, zoals een zaadje uitgroeit tot een majestueuze boom.
5. Armoede komt niet altijd door ascese
Het feit dat sommige gelovigen arm zijn, is niet omdat zij de wereld bewust hebben opgegeven voor het hiernamaals. Integendeel: het komt vaak doordat zij té veel verlangen naar werelds bezit – en juist dat verlangen brengt verlies met zich mee.
Bediüzzaman Said Nursî zegt hierover:
“O dwaze ziel en verdorven hart! Denk niet dat moslims arm zijn omdat ze geen interesse hebben in de wereld of deze bewust afwijzen. Nee, integendeel, de reden is dat hun hebzucht hen in armoede stort. Want hebzucht bij een gelovige leidt tot verlies en ellende. ‘De hebzuchtige is teleurgesteld en verliest’ is een wijs spreekwoord geworden.”
Hij vervolgt:
“Er zijn talloze factoren die de mens naar deze wereld lokken: zijn ego, begeerten, behoeften, zintuigen, verleidingen van de duivel, de schijnbare zoetheid van het wereldse leven, en slechte vrienden. Maar de oproep tot het eeuwige leven, het hiernamaals, komt van slechts weinigen. Als je enige eergevoel hebt jegens je volk, en als je echt hoge doelen nastreeft, steun dan die kleine groep die het eeuwige leven voor ogen houdt. Doe je dat niet, dan ben je een bondgenoot van de duivel.”
En hij besluit:
“Denk niet dat de armoede van dit volk voortkomt uit religieuze ascese of wereldverzaking. Nee, kijk naar andere volken die geen islamitisch geloof hebben, zoals sommige stammen in Afrika of India – zij zijn nog armer. Zelfs het noodzakelijke brood blijft niet in de handen van moslims. Het wordt ofwel gestolen of met listen afgepakt door koloniale machten of hypocrieten uit eigen regio.”
Conclusie:
Het lijden van goede mensen is geen teken van zwakte of afwijzing, maar juist van goddelijke aandacht en zuivering. Deze wereld is een beproeving – de werkelijke beloning wacht in het hiernamaals. Wie Allah zoekt, zal hem vinden – ook als de weg ernaartoe vol moeilijkheden ligt. En wie de wereld zoekt zonder Allah, zal in het hiernamaals niets bezitten. Want succes wordt niet gemeten aan werelds gemak, maar aan eeuwige waarde.