Is het waar dat Meryem in haar gehele leven niet heeft gemenstrueerd en dat zij een verloofde had? 


Er bestaat geen vers in de Kuran en geen hadis van profeet Muhammed (saw) waarin wordt vermeld dat Meryem nooit ongesteld werd. Sommige geleerden verklaren echter dat zij twee keer ongesteld werd voordat zij zwanger was van Isa (as). Het is welbekend dat zij als ‘Betul’ werd genoemd. Letterlijke betekenis van Batala is het afsnijden of het afbreken. Daardoor hebben sommige mensen, die dit woord op een verkeerde wijze begrijpen, geconcludeerd dat zij nooit gemenstrueerd heeft. Inderdaad, de bijnaam Betul werd aan haar gegeven omdat zij haar leven aan Allah wijdde en haar relaties met de wereld en met alles behalve Allah afsneed.

Een van de bij namen van Fatima (ra), de dochter van onze Profeet (saw), was ook Betul. Want zij onderscheidde zich van de andere vrouwen van haar leeftijd met haar kuisheid, aanbidding en haar takwa. Daardoor was zij waardig geacht voor deze bijnaam van Meryem.

Kortom: aangezien deze kwestie in de Kuran en in de overleveringen van de Profeet (saw) niet verduidelijkt is, kunnen wij over deze kwestie niet veel zeggen.

Wat de tweede gedeelte van de vraag betreft, er is geen teken of spoor in de Kuran aangaande de informatie dat Yusuf Nejjer de verloofde van Meryem was. Dergelijke informatie baseert zich niet op islamitische bronnen. Het is beschouwd als israiliyyat omdat het van andere religies gekregen informatie is. De volgende informatie die wij aantreffen in de islamitische bronnen is als volgt:

Toen Meryem in de tempel verbleef, was Yusuf Nejjer, een van de zonen van haar vaderlijke ooms, ook daar. Hij was in een ander deel van de tempel om Allah te aanbidden. Yusuf bemerkte opeens dat Meryem zwanger eruitzag. Ondanks zijn goede gedachten over haar vroeg hij haar: “Meryem! Heb jij ooit korrels gezien ontstaan zonder zaad, een boom zonder pit, een plant zonder water en een kind zonder vader?”

Meryem, die op de hoogte was van de situatie, zei: “Ja, waarom niet? Heeft Allah granen voor het eerst niet zonder zaad gemaakt? Heeft Allah bomen voor het eerst niet zonder pitten gemaakt? En heeft Allah Adem en Hawwa niet zonder ouders gecreëerd?”

Yusuf was tevreden met het antwoord. Echter, toen mensen beseften dat Meryem zwanger was, probeerden ze haar zwangerschap met Yusuf te associëren?[1]

Volgens het evangelie naar de beschrijving van Mattheüs wordt de geboorte van Isa (as) als volgt verteld:

De geboorte van Isa was nu aldus; want als Maria, zijn moeder, met Jozef ondertrouwd was, eer zij samengekomen waren, werd zij zwanger bevonden uit den Heiligen Geest. Jozef nu, haar man, alzo hij rechtvaardig was, en haar niet openbaar lijk te schande wilde maken, was van wil haar heimelijk te verlaten. En alzo hij deze dingen in den zin had, ziet, de engel des Heeren verscheen hem in den droom, zeggende: Jozef, gij zone Davids! Wees niet bevreesd Maria, uw vrouw, tot u te nemen; want hetgeen in haar ontvangen is, dat is uit den Heiligen Geest. En zij zal een zoon baren, en gij zult zijn naam heten JEZUS; want hij zal zijn volk zalig maken van hun zonden.[2]

Kortom: de informatie over dat Yusuf verloofde van Meryem was, zoals vermeld in sommige bronnen, baseert zich op de vorige boeken en niet op de Kuran en de ehadis van de Profeet (saw). Aangezien deze boeken in de loop der tijd vervalst zijn, kunnen wij als moslims deze informatie niet als betrouwbaar accepteren.

Footnotes

  1. ^ Zie Razi, de interpretatie van de verzen 22-23 van het hoofdstuk Meryem
  2. ^ Matthew: 1/18-21

Gerelateerde vragen