Het Hiernamaals
| Leestijd: 4 minuten | 0

Wat is de toestand van de mensen op de dag van de opstanding?

Wat is de toestand van de mensen op de dag van de opstanding?

Vraagdetail
– Ik had het op internet gelezen; op de dag des oordeels wekt Allah de mensen tot leven en brengt hen bijeen, en het paradijs wordt naar hen toe gebracht, zo wordt gezegd. De mensen gaan naar onze vader Adam zodat de poorten van het paradijs geopend worden en zeggen: “O onze vader! Vraag of het paradijs voor ons geopend mag worden.” Hz. Adam zegt: “Ik ben niet geschikt voor deze taak,” en verwijst hen door naar Hz. Ibrahim... Uiteindelijk komen ze bij Hz. Mohammed (vrede zij met hem)...
– Bestaat er zo'n hadith; kunt u de tekst geven en uitleggen?

Antwoord

Ja, er is zo’n overlevering (hadith-i sharif).

Volgens een overlevering van Huzeyfe (ra) en Ebû Hüreyre (ra) zei de Boodschapper van Allah (vrede zij met hem):

"Allah, Verheven en Almachtig, verzamelt de mensen; de gelovigen staan dan op totdat het paradijs tot hen wordt genaderd. Dan gaan zij naar Adam – zegeningen van Allah zij met hem – en zeggen: 'O onze vader, vraag voor ons dat het paradijs wordt geopend.' Maar hij zegt: 'Was het niet de fout van jullie vader die jullie uit het paradijs verdreef? Ik ben daar niet de aangewezen persoon voor. Ga naar mijn zoon Ibrahim, de vriend van Allah.'
Dan gaan zij naar Ibrahim. Ibrahim zegt: 'Ik ben daar niet de aangewezen persoon voor. Ik was slechts een vriend, van veraf. Wendt u tot Musa, met wie Allah rechtstreeks heeft gesproken.'
Dan gaan zij naar Musa. Musa zegt: 'Ik ben daar niet de aangewezen persoon voor. Ga naar Isa, het Woord van Allah en Zijn Geest.'
Als zij bij Isa komen, zegt hij: 'Ik ben daar niet de aangewezen persoon voor.'
Dan gaan zij naar Mohammed (vrede zij met hem). Hij staat op en krijgt toestemming om (te bemiddelen). Dan worden het vertrouwen (amana) en de verwantschapsband (rahim) gestuurd en zij stellen zich aan weerszijden van de brug (Sirat), rechts en links.
De eersten onder jullie zullen er als de bliksem overheen gaan."
Ik zei: 'Moge mijn vader en moeder voor u opgeofferd worden! Wat betekent het om als de bliksem te passeren?'
De Boodschapper van Allah zei: "Heb je de bliksem niet gezien hoe die in een oogwenk opflitst en weer verdwijnt?"
Daarna gaan anderen erover als de wind, als vogels of als rennende mannen. Hun daden dragen hen voort met zo'n snelheid. Jullie Profeet staat dan op de Sirat en roept:
'O mijn Heer! Laat hen veilig oversteken, laat hen veilig oversteken!'
Totdat de daden van de dienaren niet meer voldoende zijn. Er komt dan een man die alleen nog maar kruipend kan voortbewegen.
Aan weerszijden van de brug zijn haken opgehangen, opgedragen om degenen te grijpen die hen zijn aangewezen.
Sommigen worden gekrast en gered; anderen worden in het vuur geslingerd."

Bij Degene in Wiens hand het leven van Abu Hurayra is: de diepte van de hel is zeventig jaar diep. (Moeslim, Iman 329)

Samenvatting van deze hadith:

  • Allah verzamelt op de Dag des Oordeels alle mensen op de vlakte van de Opstanding.
  • De gelovigen zoeken naar iemand die voor hen het paradijs kan laten openen.
  • Ze gaan achtereenvolgens naar Adam, Ibrahim, Musa, Isa en uiteindelijk Mohammed (vrede zij met hem).
  • Alleen Mohammed (vrede zij met hem) krijgt toestemming voor de grote voorspraak (el-shafâat el-uzmâ).
  • Bij de Sirat-brug staan de begrippen "vertrouwen" (amana) en "verwantschap" (rahim) als symbolische, levende entiteiten die rechts en links toezicht houden.
  • Mensen passeren deze brug afhankelijk van hun daden: sommigen razendsnel als bliksem, anderen langzaam of zelfs kruipend.
  • Haken aan de zijkanten grijpen wie dat verdiend heeft; sommigen worden gered, sommigen vallen in de hel.

Theologische en morele lessen uit deze hadith:

  • De heropstanding (ba’s), vergelding en weging van daden zijn waarheden in het islamitisch geloof.
  • Er zijn graden tussen de profeten, en de hoogste graad behoort toe aan de Profeet Mohammed (vrede zij met hem).
  • Voorspraak (shafâa) is een realiteit. De grootste voorspraak wordt door Mohammed (vrede zij met hem) gedaan met toestemming van Allah.
  • De profeten zijn onfeilbaar (ma’sûm): zij begaan geen grote zonden.
  • De Sirat-brug is een realiteit en vormt een test die afhankelijk is van iemands daden.
  • De concepten vertrouwen (amana) en familiebanden (sıla-i rahim) zijn van groot belang in de islam en spelen ook een rol op de Dag des Oordeels.


Vond je deze inhoud nuttig?