
De Spirituele Betekenis van Vasten en Gebeden tijdens de Drie Heilige Maanden: Recep, Saban en Ramadan
“De beloning van een goede daad is normaal gesproken tienvoudig, maar in de maand Recep stijgt dit tot meer dan honderd, in de gezegende maand Şaban tot meer dan driehonderd en in de heilige maand Ramadan tot duizend. Op vrijdagnachten bereikt het duizenden en op de Nacht van Kracht (Laylat al-Qadr) zelfs dertigduizend. Deze drie maanden vormen een heilige markt voor spirituele handel die talloze eeuwige voordelen oplevert. Voor degenen die de waarheid zoeken en zich wijden aan aanbidding is het een uitgelezen gelegenheid. We feliciteren u met uw Şuhûr-u Selâse (drie heilige maanden), die de gelovigen een leven van tachtig jaar in één enkele nacht kunnen waarborgen.” (Şuâlar, p. 416)
Met de komst van de heilige maanden, bekend als “Şühûr-ü Selâse” (de Drie Maanden), wordt de ziel van de gelovigen vervuld met een bijzondere sfeer. Deze maanden, gekenmerkt door een overvloed aan goddelijke genade, bieden een unieke gelegenheid voor spirituele vooruitgang. Tijdens deze periode worden goede daden en aanbiddingen veelvoudig beloond.
Zo levert het reciteren van elke letter van de Koran gewoonlijk tien verdiensten op, maar in de maand Recep wordt dit honderd. In Şaban stijgt het naar meer dan driehonderd en in Ramadan bereikt het duizend. Op de gezegende avonden van vrijdag loopt dit op tot duizenden, en tijdens de Nacht van de Kracht (Laylat al-Qadr) zelfs tot dertigduizend. Deze immense beloningen maken de drie maanden tot een heilige markt voor degenen die streven naar spirituele rijkdom en eeuwige zegeningen.
Net zoals markten en beurzen tijdelijke plaatsen zijn waar mensen hun benodigdheden verzamelen, dienen de drie heilige maanden als een jaarlijkse markt voor spirituele handel. Gelovigen die deze kans benutten, verrijken zichzelf door meer Koran te lezen, meer kennis te vergaren en hun tijd te wijden aan aanbidding en goede daden. Ze doen meer moeite om anderen te helpen, te reflecteren en zich voor te bereiden op het hiernamaals.
Deze maanden bieden een unieke kans voor “spirituele investeringen” met eeuwige opbrengsten. Zij die zich inspannen om deze gezegende tijd ten volle te benutten, zullen grote winst oogsten in het hiernamaals.
De Profeet Mohammed (vrede en zegeningen zij met hem):
Wijd de nacht van het midden van de maand Şaban (de Nacht van Vrijspraak) aan aanbidding en vast overdag. Allah de Verhevene manifesteert zich vanaf zonsondergang tot de dageraad in de hemel van deze wereld en zegt: ‘Is er iemand die om vergiffenis vraagt, zodat Ik hem vergeef? Is er iemand die om onderhoud vraagt, zodat Ik hem geef? Is er iemand die door een beproeving getroffen is, zodat Ik hem verlichting geef? Is er iemand die dit of dat wenst?’ (İbn Mace, İkame, 191.)
Degenen die zich niet bewust zijn van de spirituele waarde en zegeningen van de drie heilige maanden en deze unieke gelegenheid niet benutten, missen een buitengewone kans op spirituele winst. Ze zullen een heel jaar moeten wachten om dezelfde gelegenheid opnieuw te krijgen.
Het op een grootse manier beleven van de drie maanden en hun gezegende nachten is daarom van groot belang. Deze maanden en nachten behoren tot de şeâir (symbolen van de islam) en zijn tekenen van het geloof. Het benadrukken van deze symbolen heeft diepe wijsheden, zoals het tonen van de eer en waardigheid van de islam en het bieden van een voorbeeld voor degenen die ver verwijderd zijn van de betekenis van het geloof.
Wanneer moskeeën, vooral op vrijdagen en gezegende nachten, gevuld worden met gelovigen, wanneer de Koran wordt gereciteerd en lofzangen worden gezongen op radio en televisie, en wanneer moskeeën worden versierd met lichtgevende teksten tussen de minaretten, ontstaat er een unieke sfeer die de islamitische symbolen op een geruststellende manier uitdrukt. Zelfs het uitdelen van traditionele lekkernijen zoals kandil-simit draagt bij aan deze vreugdevolle beleving.
In deze maanden richten gelovigen zich op het vergaren van zegeningen voor het hiernamaals. Ze wedijveren in goede daden op het pad van Allah, wat niet alleen hen, maar ook de samenleving als geheel een innerlijke rust brengt. Deze spirituele atmosfeer, versterkt door aanbidding, Koranrecitaties, oprechte gebeden en onvermoeibare inspanningen in islamitische dienstbaarheid, trekt goddelijke genade aan en reinigt de spirituele sfeer die vervuild is door zonden en onrechtvaardigheden.
Daarom is het belangrijk om deze jaarlijks geschonken unieke kans volledig te benutten. Dit kan door vaker samen te komen met mede-gelovigen, Koranrecitaties te delen en dagelijkse of wekelijkse volledige Koranlezingen te organiseren. We kunnen onze tijd wijden aan het lezen van waardevolle islamitische werken, vaker gebeden en smeekbeden doen, en ons inzetten voor de verspreiding van de boodschap van de islam. Zelfs de kleinste inspanning op dit gebied kan in de spirituele zin honderdvoudige beloning opleveren.
Een andere belangrijke zaak is dat de drie heilige maanden en gezegende nachten binnen ons gezin en onze familie een bijzondere betekenis moeten krijgen. Onze kinderen zouden moeten opgroeien in deze spirituele atmosfeer. Het is waardevol om hen blij te maken met cadeaus en hen te motiveren om moskeeën te bezoeken, vooral op deze gezegende nachten.
Daarnaast is het van onschatbare waarde om in de vroege ochtenduren (seher-vakken) wakker te zijn en te bidden voor de islamitische gemeenschap en onze mede-gelovigen. Gebeden op deze gezegende momenten hebben een zeer grote kans om verhoord te worden.
Door te bidden voor zowel onze eigen als andermans succes in de wereldse en hiernamaalse beproevingen, vinden we niet alleen een onverwoestbare steun tegen moeilijkheden, maar verkrijgen we ook een onuitputtelijke bron van troost en kracht.