Ik was in het begin van de Ramadan in Marokko en heb een dag later begonnen met vasten. Ik zelf woon en ben terug in België. Hoe zit het met lailat-ul-qadr en eid-ul-fitr?
Zoals de naam ‘maanden van de maan’ al aangeeft, worden de islamitische maanden bepaald door de beweging van de maan. De verplichte vasten worden in de maand Ramadan gevast. Omdat dit ieder jaar verandert, moet bepaald worden wanneer de Ramadan begint. De Profeet (saw) heeft verkondigd:
“Wanneer jullie de nieuwe maan (in de maand Ramadan) zien, begin dan met de Ramadan, en wanneer jullie de nieuwe maan in de maand Shawwal zien, begin dan met feesten. Als het weer bewolkt is, maak de Ramadan dan af met 30 dagen.”[1]
Wanneer men dit leest, komt het over alsof men met het blote oog de nieuwe maan zou moeten zien, alvorens hij met de Ramadan kan beginnen.
Wanneer men hieromtrent ook de andere overleveringen in acht neemt, is het te begrijpen dat men de meest geschikte methode van bepaling van zijn tijd kan hanteren. De Profeet (saw) heeft immers het volgende gezegd:
“Wij zijn een ongeletterd volk; rekenen en lezen en schrijven kunnen we niet. Wat we wel weten, is dat de maand 29 of 30 dagen bevat.”[2]
Hiermee wordt er geduid op het feit dat het begin van een maand ook berekend kan worden.
Of men de maan wel of niet met het blote oog kan zien, heeft geen invloed op de vastgestelde beweging van de maan. In de Kuran is het verkondigd dat de zon en de maan berekende banen volgen,[3] naast hun andere functies dienen zij als maatstaf voor een nauwkeurige tijdsberekening.[4] Bovendien zijn er meerdere verzen waarin wordt vermeld dat mensen berekeningen van jaren zouden kunnen maken.
“Hij is Degene Die de zon tot een stralend schijnsel heeft gemaakt en de maan tot een licht, en haar standen heeft voorbeschikt opdat jullie de berekening van de jaren zouden kennen, en hoe deze te berekenen.”[5]
“Zij vragen jou naar de nieuwe manen. Zeg: Zij vormen tijdsaanduidingen voor de mensen en voor de bedevaart…”[6]
Onder toelichting van deze overleveringen en de verzen zijn sommige geleerden van mening dat de boodschapper van Allah (saw) waarschijnlijk niet heeft gezegd dat de nieuwe maan met het oog gezien moet worden, omdat dat de enige oplossing is, maar omdat dat op dat moment voor de beste oplossing heeft gezorgd. De maan zien, is om te bepalen of de maand Ramadan is ingegaan of niet. Om deze reden is het mogelijk om op diverse manieren dit te bepalen.
Met de hedendaagse technologie kan men de kleinste beweging van de maan exact bepalen. Met zeer nauwkeurige astronomische berekeningen kan men de gebedstijden van de komende jaren exact vaststellen. Het is dus toegestaan om de maanden van de maan met berekeningen te bepalen.
Naast dit feit hebben sommige geleerden de letterlijke betekenis van de eerste overlevering aangenomen waardoor ze van mening zijn dat men het, met het blote oog moet aanschouwen.
Aangezien beide van deze meningen volgens een soort interpretatie van de overleveringen en de verzen verschijnen, kunnen mensen volgens een van deze meningen handelen.