
Wat betekent shirkul-khafi (heimelijke shirk)?
ShirkHet toekennen van deelgenootschap aan Allah, oftewel het toekennen van goddelijke eigenschappen aan iets of iemand anders dan Allah. betekent het toekennen van deelgenoten aan Allah. Het heeft twee vormen: openlijk en heimelijk.
Openlijke shirkHet toekennen van deelgenootschap aan Allah, oftewel het toekennen van goddelijke eigenschappen aan iets of iemand anders dan Allah. is hetgeen dat iedereen weet. Geloven in drie-eenheid en het geloven dat de afgodsbeelden bemiddelaars zijn om Allah te bereiken vallen onder deze groep.
Wat de heimelijke shirkHet toekennen van deelgenootschap aan Allah, oftewel het toekennen van goddelijke eigenschappen aan iets of iemand anders dan Allah. betreft, deze is verdeeld in twee categorieën.
De eerste categorie: het verrichten van daden niet alleen omwille van Allah maar omwille van anderen.
De tweede categorie: het te veel belang hechten aan oorzaken, die door Allah in het scheppen van iets als ogenschijnlijke redenen in dienst worden gesteld. Dat wil zeggen dat sommige mensen die beweren dat de oorzaken op het scheppen van iets invloed hebben, in dit soort shirkHet toekennen van deelgenootschap aan Allah, oftewel het toekennen van goddelijke eigenschappen aan iets of iemand anders dan Allah. zullen belanden.
Heimelijke shirkHet toekennen van deelgenootschap aan Allah, oftewel het toekennen van goddelijke eigenschappen aan iets of iemand anders dan Allah. kan ook in andere handelingen gezien worden. Indien iemand zichzelf te veel vertrouwt en al zijn zintuigen omwille van zijn nefsEen aspect van de ziel dat de kwaadaardige eigenschappen van een mens in zich herbergt. en verlangens gebruikt, belandt hij ook in heimelijke shirkHet toekennen van deelgenootschap aan Allah, oftewel het toekennen van goddelijke eigenschappen aan iets of iemand anders dan Allah..
Bijvoorbeeld, een van de namen van Allah is el-Ghaniyde Bezitter van rijkdom. Dat wil zeggen dat Hij de enige is Die de ware rijkdom bezit. Indien iemand met de rijkdom die door Allah aan hem is toevertrouwd in het moeras van hoogmoedigheid zou verzinken en zou denken dat hij de ware eigenaar is van zijn rijkdom, zou hij accepteren dat hij over een eigenschap van Allah (el-Ghaniyde Bezitter van rijkdom) beschikt, welke hem tot heimelijke shirkHet toekennen van deelgenootschap aan Allah, oftewel het toekennen van goddelijke eigenschappen aan iets of iemand anders dan Allah. leidt.
In een overlevering wordt het volgende verkondigd:
"Indien iemand die de Islam heeft aanvaard, respect toont aan een persoon omwille van zijn rijkdom, zal tweederde van zijn religie verdwijnen."[1]
Het is zeer belangrijk om van iemand omwille van Allah te houden. Indien iemand van een rijke persoon die zijn zekatEén van de vijf zuilen van de Islam. Het is een vorm van een verplichte bijdrage om voor arme mensen en behoeftigen een rechtvaardiger verdeling van goederen te bewerkstelligen. geeft zou houden, zou dit betekenen dat hij van hem omwille van Allah houdt. Aangezien hij omwille van Allah houdt, zal hij behoed worden van de bedreiging van bovengenoemde overlevering. De niet toegestane liefde die in de overlevering is vermeld is de liefde van iemand jegens een rijke persoon, omdat hij zich voor hem nederig acht.
Islam is de religie der tewhidDe eenheid van Allah.. De eigenaar van dit universum is één en enkel. Islam onderwijst dat men zijn dankbaarheid alleen en enkel aan Allah dient de tonen, omdat Hij de enige is Die alles schept en alles beheert. Dat wil zeggen dat alles die wij in het universum zien, de verschijningen van Zijn namen zijn. Bijvoorbeeld, het licht en de warmte van de zon is de verschijning van de naam en-Nurhet Licht, de rijkdom van een persoon is de verschijning van de naam el-Ghaniyde Bezitter van rijkdom en de vruchten aan de takken zijn de verschijning van de naam er-Rezzakde Voorziener, het bestaan van alles is de verschijning van de naam el-Khalikde Schepper etc. Dus, alle gunsten zijn de genadegaven die afkomstig zijn van Allah. Als een arme gelovige die deze onderwijs heeft gekregen, jegens een rijke persoon zich zou vernederen alsof hij zijn levensonderhoud geeft, kan zijn geloof in de eenheid van Allah beschadigd raken. Men dient zijn respect aan iedere mens, of het nu rijk of arm is, te tonen vanwege de eigenschappen zoals geloof, moraal, deugd, kennis en eerlijkheid die diegene bezit. Indien men van iemand zou houden omdat die persoon rijk is, zou dit soort liefde niet onder de liefde vallen die omwille van Allah is getoond.
Footnotes
- ^ Zie Beyhaki, Shuab 12:373
Vond je deze inhoud nuttig?