Wat is de betekenis van de naam el-Mumin die in de Kuran en ehadis is verkondigd? 


De naam el-Mumin bevat de volgende betekenissen:

Betrouwbaar, Degene op Wiens belofte wordt vertrouwd; Degene Die de gelovigen tegen angst en bezorgdheid beschermt; Degene Die de geloofsbelijdenis en de oprechtheid van de gelovigen bevestigt, Degene Die de gerechtigheid van de profeten bevestigt door via hen wonderen te laten zien, Degene Die degenen beschermt die bij Hem hun toevlucht zoeken.

De grootste zegeningen van Allah aan zijn dienaren zijn de iman en veiligheid. Wat een verschrikkelijke kwelling zou het zijn geweest indien men voortdurend in angst zou zijn om zijn leven, bezit, kuisheid en eer. Door de manifestatie van deze naam van Allah worden mensen beschermd tegen angst en bezorgdheid.

Een gelovige vertrouwt in Allah door te zeggen dat de teugels van alles zich bevinden in Zijn handen. Dat wil zeggen niets slechts of goeds kan gebeuren zonder Zijn toesteming. Dus, Hij is de enige Die hem tegen alle soorten gevaren en schade zowel in deze wereld alsmede in het hiernamaals kan beschermen en redden. Als gevolg van deze gedachtegang doet hij zijn best om Zijn tevredenheid te verwerven waardoor hij rust en vrede krijgt.

Deze naam manifesteert niet alleen in het mensenrijk maar overal in de wereld. Een vogel bijvoorbeeld die zijn nest verlaat en vliegt, maakt zich geen zorgen over zijn levensonderhoud. Zonder te weten waar hij heen moet en wat hij moet doen, zoekt en vindt hij zijn levensonderhoud. Dat wil zeggen dat hij op de barmhartigheid van Allah vertrouwt. Als gevolg van zijn “vertrouwen” wordt hij met een goddelijke ingeving tot zijn levensonderhoud geleid.

Gerelateerde vragen