
Wat is het oordeel over de enzymen en aroma's die niet verkregen zijn uit halal-geslachte dieren? Is het dan toegestaan om het voedsel dat dergelijke enzymen en aroma’s bevatten te eten.
IstihālahEen proces waar iets die onrein of haram is transformeert tot iets anders die rein en halal is betekent letterlijk de transformatie van iets naar iets anders. Als een fiqhIslamitische jurisprudentie-term wordt het gebruikt om het proces aan te duiden waarin iets -die volgens de Islamitische wetgeving nadjīs (onrein) of haramVerboden is- transformeert tot iets anders die tāhir (rein) en halalToegestaan is. Bijvoorbeeld, het consumeren van druif is halalToegestaan in de Islam; het consumeren van wijn die van druif is gemaakt is haramVerboden. En het consumeren van azijn die van wijn is gemaakt wordt als halalToegestaan beschouwd, omdat mensen niet dronken worden wanneer ze azijn consumeren.
Na deze korte uitleg zeggen wij het volgende:
Indien er istihālahEen proces waar iets die onrein of haram is transformeert tot iets anders die rein en halal is te zien is in de aard van dergelijke enzymen en/of aroma’s en indien ze daardoor hun oorspronkelijke aard zouden verliezen, is het toegestaan om de producten te consumeren die dergelijke enzymen en/of aroma’s bevatten. Want in dit geval zouden dergelijke enzymen en/of aroma’s hun oorsprong verliezen en zouden ze veranderd worden in een andere product; ze zouden het oordeel van het nieuwe product waarin ze zich bevinden aannemen.
Vond je deze inhoud nuttig?