
Wat is het oordeel van het Tahiyyetul-Mesdjid-gebed?
Het is sunnetDatgene wat profeet Muhammed (saw) zei en deed tijdens zijn leven. om het Tahiyyetul-Mesdjid-gebed te verrichten bij het betreden van de moskee. Immers, het is overgeleverd door Ebu Katada el-Ensari (ra) dat de Boodschapper van Allah (saw) het volgende heeft verkondigd:
“Als iemand van jullie een moskee binnengaat, dient hij twee rakatEen eenheid van het gebed waarin de kiyam, kiraat, ruku en twee sudjud worden verricht. te verrichten voordat hij gaat zitten.”[1]
Dit gebed kan volgens de Hanefi-wetschool zowel in twee alsmede in vier rakatEen eenheid van het gebed waarin de kiyam, kiraat, ruku en twee sudjud worden verricht. verricht worden. Terwijl de Maliki-wetschool twee rakatEen eenheid van het gebed waarin de kiyam, kiraat, ruku en twee sudjud worden verricht. hanteert, verklaren de Shafii- en Hanbeli-wetscholen dat het een twee rakatEen eenheid van het gebed waarin de kiyam, kiraat, ruku en twee sudjud worden verricht. gebed is, maar er bestaat geen probleem als iemand het als meer dan twee rakatEen eenheid van het gebed waarin de kiyam, kiraat, ruku en twee sudjud worden verricht. verricht.
De Hanefi-geleerden zijn van mening dat het Tahiyyetul-Mesdjid-gebed niet verricht kan worden tijdens de tijdstippen waarin het mekruhOngewenst, onaangenaam. is om een gebed te verrichten. Volgens de Shafii-wetschool echter kan het ook op deze tijden worden verricht, omdat het geen nafileDe ekstra aanbiddingen die vrijwillig buiten de farz, wadjib en sunnet aanbiddingen worden verricht.-gebed is dat zomaar in alle tijden verricht wordt. Maar het is wel afhankelijk van een reden (het betreden van een moskee).[2]
Hoewel het volgens de Hanefi-wetschool mekruhOngewenst, onaangenaam. is om dit gebed te verrichten voor een persoon die de moskee binnentreedt terwijl de ezanDe islamitische oproep tot het gebed. wordt verricht, is het volgens de Shafii-geleerden niet mekruhOngewenst, onaangenaam.. De geleerden zijn het er echter over eens dat het mekruhOngewenst, onaangenaam. is voor de persoon die de moskee binnentreedt om Tahiyyetul-Mesdjid te verrichten wanneer de ikame wordt verricht of wanneer het gezamenlijke farzVerplicht-gebed begint.
Hanefi-geleerden zijn van mening dat een persoon die voor het vrijdaggebed de moskee binnentreedt, terwijl de imam op de preekstoel zit, dient te zitten en naar de preek moet luisteren. Het zal mekruhOngewenst, onaangenaam. zijn indien hij op dat moment het Tahiyyetul-Mesdjid-gebed verricht. Volgens de Shafii-geleerden mag hij het verrichten op voorwaarde dat het niet meer dan twee rakatEen eenheid van het gebed waarin de kiyam, kiraat, ruku en twee sudjud worden verricht. is.
Bovendien zijn de Hanefi-geleerden van mening dat een persoon de beloning van een Tahiyyetul-Mesdjid-gebed zal verwerven, indien hij binnen de moskee treedt met de intentie om een farzVerplicht-gebed of een nafileDe ekstra aanbiddingen die vrijwillig buiten de farz, wadjib en sunnet aanbiddingen worden verricht.-gebed te verrichten en deze gebeden verricht.[3]
Footnotes
Vond je deze inhoud nuttig?