
Wat moeten we begrijpen van de termen Imam-i Mubin en Kitab-i Mubin die in de Kuran voorkomen?
In de Kuran wordt meerdere malen van Imamul-MubinEen geschrift waarin de verleden en toekomstige toestanden van de schepselen zijn geschreven. en van Kitabul-MubinEen geschrift waarin de manifestatie van de macht en de wil van Allah zijn geschreven. gesproken. Een gedeelte van de mufessirinGrote geleerden die zich bezighouden met het interpreteren van de Kuran is van mening dat beide hetzelfde betekenen en een ander gedeelte daarentegen meent dat zij volledig van elkaar verschillen. Hun uitspraken over de betekenis ervan verschillen ook van elkaar. Kort samengevat concluderen zij dat Imamul-MubinEen geschrift waarin de verleden en toekomstige toestanden van de schepselen zijn geschreven. en Kitabul-MubinEen geschrift waarin de manifestatie van de macht en de wil van Allah zijn geschreven. de aanduidingen van de kennis van Allah zijn.
Met Imamul-MubinEen geschrift waarin de verleden en toekomstige toestanden van de schepselen zijn geschreven. wordt een soort kennis en een bevel van Allah aangeduid dat meer op alemul-ghaybDe wereld die wij niet kunnen waarnemen, de wereld van het verborgene. dan op alemush-shehadetDe wereld die wij kunnen aanschouwen, het universum. betrekking heeft, dus meer op het verleden en de toekomst dan op het heden. Deze uiting heeft meer betrekking op de oorsprongen, de wortels, de zaden en de vruchten en op het nageslacht dan op de uiterlijke, manifeste verschijningsvormen van de schepselen. Het is een aantekeningenboek van kàdèrDe pre-eeuwige kennis van Allah, waarin zich alles met al haar eigenschappen en toestanden bevindt voordat het nog tot stand wordt gebracht.. Dus Imamul-MubinEen geschrift waarin de verleden en toekomstige toestanden van de schepselen zijn geschreven. is inderdaad een soort aanduiding voor de kennis en het bevel van Allah.
Aangezien het begin, de oorsprong, de wortels en de bronnen van de schepselen met een zodanig meesterschap en in een zo perfecte ordening als resultaat tot haar bestaan leiden, bewijst dit dat zij op basis van goddelijke kennis en volgens Zijn plan en Zijn bevel zijn bepaald. En aangezien de resultaten, de zaden, de vruchten (van de planten) en de nakomelingen (van de dieren) van de schepselen de programma’s, de inhoudsopgave en de registers van al de toekomstig komende schepselen in zich dragen, doet dat ons begrijpen dat zij een catalogi van de bevelen van Allah zijn. Bijvoorbeeld, er kan gezegd worden dat een zaad een nietig kleine belichaming is van zowel het programma en de inhoudsopgave voor de groei van de gehele boom als de ewamirul-tekwiniyyeBevelen en wetten van de Schepper aangaande het scheppen, die deze inhoudsopgave en dit programma bepaalt.
Kortom: Imamul-MubinEen geschrift waarin de verleden en toekomstige toestanden van de schepselen zijn geschreven. is als een programma of als een inhoudsopgave van de schepping, die als een boom zijn takken en twijgen in het verleden en in de toekomst en naar alle richtingen van alemul-ghaybDe wereld die wij niet kunnen waarnemen, de wereld van het verborgene. uitbreidt. In die zin is dit een geschrift, een verzameling waarin de bepalingen van de goddelijke wil zijn geschreven. Volgens deze bepalingen worden de kleine deeltjes in de lichamen van de schepselen in dienst gesteld en naar hun functies geleid.
Wat Kitabul-MubinEen geschrift waarin de manifestatie van de macht en de wil van Allah zijn geschreven. betreft, deze heeft meer betrekking op alemush-shehadetDe wereld die wij kunnen aanschouwen, het universum. dan op alemul-ghaybDe wereld die wij niet kunnen waarnemen, de wereld van het verborgene.. Het is meer gericht op de tegenwoordige tijd dan op het verleden of op de toekomst. Het is meer een handvat, een boek, een benaming, een aanduiding voor de macht en de wil van Allah dan voor Zijn kennis en voor Zijn bevel. Zoals Imamul-MubinEen geschrift waarin de verleden en toekomstige toestanden van de schepselen zijn geschreven. het boek van Zijn wil is, is Kitabul-MubinEen geschrift waarin de manifestatie van de macht en de wil van Allah zijn geschreven. het boek van Zijn macht.
Het wezen, de eigenschappen, de begaafdheden en het bestaan van elk schepsel zijn volkomen vernuftig en welgeordend. Dat toont ons dat ieder schepsel volgens het principe van een volkomen macht en volgens de wetten van een invloedrijke beslissingswil met haar vorm wordt bekleed en wordt bepaald. Ieder schepsel krijgt een bepaalde maat en een unieke vorm. Zodoende heeft deze macht en deze beslissingswil een omvattende, algemene wettenverzameling en een hoofdboek op basis waarvan een passende vorm en een toekomend ‘eigen’ uiterlijk voor ieder schepsel pasklaar worden gemaakt, voor haar worden uitgesneden en haar worden aangetrokken.
Kijk nu eens naar de dwaasheid van de afgedwaalde mensen en de filosofen hoe zij Lewhul-MahfuzHet niet-materiele geschrift waarin al hetgeen dat heeft plaatsgevonden en al hetgeen dat nog zal plaatsvinden gedetailleerd is opgeschreven., de macht van de Schepper en de verschijningen ervan, de reflecties en de weerspiegelingen van Imamul-MubinEen geschrift waarin de verleden en toekomstige toestanden van de schepselen zijn geschreven. in de schepselen bespeuren en deze met ‘de natuur’ aanduiden en zo de waarheid verduisteren.
Voorwaar, op de bladzijde van de tijd, welke Lewhul-Mahw wel-IsbatEen tablet van tijd dat het verdwijnen en het weder verschijnen van de schepselen toont. wordt genoemd, schrijft de macht van Allah bij het scheppen volgens Imamul-MubinEen geschrift waarin de verleden en toekomstige toestanden van de schepselen zijn geschreven., dus volgens de kàdèrDe pre-eeuwige kennis van Allah, waarin zich alles met al haar eigenschappen en toestanden bevindt voordat het nog tot stand wordt gebracht., de keten van wezens waarvan ieder een duidelijk teken vormt. Hij schept en zet de kleinste deeltjes aan tot beweging. Dus, de aansturing van de kleinste deeltjes is een trilling, een beweging die gedurende deze optekening ontstaat; de gehele schepping stapt vanuit alemul-ghaybDe wereld die wij niet kunnen waarnemen, de wereld van het verborgene. over naar alemush-shehadetDe wereld die wij kunnen aanschouwen, het universum.. Dat wil zeggen dat datgene wat in Zijn kennis bevindt met Zijn macht tot stand komt.
Wat Lewhul-Mahw wel-IsbatEen tablet van tijd dat het verdwijnen en het weder verschijnen van de schepselen toont. betreft, zij dient dus voor Lewhul-Mahfuzul-AzamHet grootste niet-materiele geschrift waarin al hetgeen dat heeft plaatsgevonden en al hetgeen dat nog zal plaatsvinden gedetailleerd is opgeschreven, en geen wijzigingen worden gemaakt. als een continu vernieuwende geschrift. Dat wil zeggen dat deze voor de gehele schepping die de dood en het leven, het bestaan en het vergaan voortdurend ervaart, als een geschrift binnen het bereik van mumkinatAl hetgeen waarbij haar existentie en non-existentie in de mogelijkheid ligt en alleen op bevel van de Schepper tot stand kan komen., wat immers de waarheid van ‘de tijd’ inhoudt, dient. Zoals iedere schepping haar eigen waarheid heeft, heeft ook de tijd zijn eigen waarheid. Het kan als een bladzijde en een inkt voor het optekenen van Zijn macht op Lewhul-Mahw wel-IsbatEen tablet van tijd dat het verdwijnen en het weder verschijnen van de schepselen toont. beschouwd worden.[1]
لاَ يَعْلَمُ الْغَيْبَ اِلاَّ اللّٰهُ
Footnotes
- ^ Risale-i Nur, De Brieven, p. 64-67
Vond je deze inhoud nuttig?