Gebed (salāt)
| Leestijd: 2 minuten | 333

Mag je het Maghrib- en Isha-gebed achter elkaar binnen het tijdsbestek van Maghrib of Isha verrichten?

Elke moslim die aan bepaalde voorwaarden voldoet, is verplicht om vijf keer per dag te bidden. Elk gebed moet binnen zijn eigen tijd worden verricht. In de Koran staat namelijk:

Het gebed is aan de gelovigen op vastgestelde tijden opgelegd.[1]

Daarom is het onder normale omstandigheden vereist om elk gebed op de voorgeschreven tijd te verrichten. Als er echter een geldige reden is, mogen de gebeden worden samengevoegd (gecombineerd).

Het samenvoegen van gebeden, bekend als ‘djam’, verwijst naar het achter elkaar verrichten van het Dhuhr- en Asr-gebed binnen het tijdsbestek van Dhuhr of Asr, en het achter elkaar verrichten van het Maghrib- en Isha-gebed binnen het tijdsbestek van Maghrib of Isha. Volgens de Hanafi-school is het samenvoegen van gebeden alleen toegestaan voor pelgrims. Op de dag van Arafah wordt het Asr-gebed naar voren gehaald en wordt het verricht samen met het Dhuhr-gebed. Op dezelfde dag wordt het Maghrib-gebed uitgesteld en wordt het verricht samen met het Isha-gebed binnen het tijdsbestek van het Isha-gebed in Muzdalifah. Afgezien hiervan is het volgens de Hanafi-school niet toegestaan om gebeden te combineren.[2]

Andere rechtsscholen (hoewel er meningsverschillen zijn over sommige aspecten) staan het samenvoegen van het Dhuhr- en Asr-gebed of het Maghrib- en Isha-gebed toe in geval van reizen, regen, storm en andere geldige redenen. Een van de bewijzen voor dit standpunt is de overlevering van Ibn Abbas (ra) waarin hij zei: "De Boodschapper van Allah (saw) combineerde het Dhuhr- en Asr-gebed en het Maghrib- en Isha-gebed tijdens de Tabuq-expeditie."[3]

In situaties met significante en geldige redenen kan een individu die tot de Hanafi-school behoort, ervoor kiezen om andere rechtsscholen te volgen en gebeden te combineren. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn tijdens reizen of wanneer een arts tijdens het gebed een operatie uitvoert en niet in staat is om op tijd te bidden, enzovoort.

Footnotes

  1. ^ De Koran 4:103.
  2. ^ Qasani, Bedai, 1/127.
  3. ^ Muslim, Salat-ul-Musafirin, 51-53 [705-706].

Vond je deze inhoud nuttig?