Mag je het Maghrib- en Isha-gebed achter elkaar binnen het tijdsbestek van Maghrib of Isha verrichten?
Elke moslim die aan bepaalde voorwaarden voldoet, is verplicht om vijf keer per dag te bidden. Elk gebed moet binnen zijn eigen tijd worden verricht. In de Koran staat namelijk:
Het gebed is aan de gelovigen op vastgestelde tijden opgelegd.[1]
Daarom is het onder normale omstandigheden vereist om elk gebed op de voorgeschreven tijd te verrichten. Als er echter een geldige reden is, mogen de gebeden worden samengevoegd (gecombineerd).
Het samenvoegen van gebeden, bekend als ‘djam’, verwijst naar het achter elkaar verrichten van het DhuhrHet middaggebed- en AsrHet namiddaggebed-gebed binnen het tijdsbestek van DhuhrHet middaggebed of AsrHet namiddaggebed, en het achter elkaar verrichten van het MaghribHet avond gebed- en IshaHet nachtgebed.-gebed binnen het tijdsbestek van MaghribHet avond gebed of IshaHet nachtgebed.. Volgens de Hanafi-school is het samenvoegen van gebeden alleen toegestaan voor pelgrims. Op de dag van ArafahDe dag voor offerfeest, de negende dag van Zul-Hidjdjeh wordt het AsrHet namiddaggebed-gebed naar voren gehaald en wordt het verricht samen met het DhuhrHet middaggebed-gebed. Op dezelfde dag wordt het MaghribHet avond gebed-gebed uitgesteld en wordt het verricht samen met het IshaHet nachtgebed.-gebed binnen het tijdsbestek van het IshaHet nachtgebed.-gebed in Muzdalifah. Afgezien hiervan is het volgens de Hanafi-school niet toegestaan om gebeden te combineren.[2]
Andere rechtsscholen (hoewel er meningsverschillen zijn over sommige aspecten) staan het samenvoegen van het DhuhrHet middaggebed- en AsrHet namiddaggebed-gebed of het MaghribHet avond gebed- en IshaHet nachtgebed.-gebed toe in geval van reizen, regen, storm en andere geldige redenen. Een van de bewijzen voor dit standpunt is de overlevering van Ibn Abbas (ra) waarin hij zei: "De Boodschapper van Allah (saw) combineerde het DhuhrHet middaggebed- en AsrHet namiddaggebed-gebed en het MaghribHet avond gebed- en IshaHet nachtgebed.-gebed tijdens de Tabuq-expeditie."[3]
In situaties met significante en geldige redenen kan een individu die tot de Hanafi-school behoort, ervoor kiezen om andere rechtsscholen te volgen en gebeden te combineren. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn tijdens reizen of wanneer een arts tijdens het gebed een operatie uitvoert en niet in staat is om op tijd te bidden, enzovoort.
Footnotes
Vond je deze inhoud nuttig?