
Stel dat ik het avondgebed (maghrib) heb gemist en de tijd van het nachtgebed (isha) breekt aan. Wat moet ik dan doen?
Als de persoon die het gebed zal verrichten sahibut-tertibEen persoon die niet meer dan vijf gebeden heeft gemist. is dan behoort deze persoon op volgorde eerst de gemiste gebeden in te halen en vervolgens het gebed te verrichten wat op dat moment aan de gang is. Indien de persoon in kwestie geen sahibut-tertibEen persoon die niet meer dan vijf gebeden heeft gemist. is, dan kan die de gemiste gebeden uitstellen op dat moment.
Een sahibut-tertibEen persoon die niet meer dan vijf gebeden heeft gemist. die een farzVerplicht gebed of salatul-witr, wat wadjibVereist is volgens Imam Ebu Hanife, mist zonder een geldig excuus, of het gebed niet op tijd uitvoert door een excuus wat niet de kwalificatie heeft van bijvoorbeeld een menstruatie- en kraambedperiode, wat vrijstelling geeft voor het bidden, dient het gemiste gebed eerst in te halen alvorens het gebed uit te voeren van dat tijdstip.
Wanneer bijvoorbeeld iemand die sahibut-tertibEen persoon die niet meer dan vijf gebeden heeft gemist. is en zich verslaapt tijdens fedjr, dan moet diegene eerst fedjrHet ochtendgebed. bidden voordat duhr ingaat. Volgens Imam Muhammed is het gebed ongeldig wanneer eerst duhr wordt gebeden en op een later tijdstip fedjrHet ochtendgebed. wordt ingehaald, dit omdat de persoon in kwestie geen rekening heeft gehouden met de volgorde van de gebeden. Volgens Ebu Yusuf is het gebed dan niet ongeldig, maar wordt het gebed beschouwd als nafile. Volgens Ebu Hanife kan op dat moment nog niets gezegd worden over de geldigheid van dat gebed. Volgens Ebu Hanife zit het namelijk zo dat wanneer deze persoon hierna zonder fedjrHet ochtendgebed. ingehaald te hebben de 5 gebeden op tijd verricht, al deze gebeden acceptabel zijn, maar wanneer deze persoon voor het op tijd bidden van 5 gebeden, fedjrHet ochtendgebed. inhaalt, worden de gebeden daardoor ongeldig en moeten ze opnieuw ingehaald worden.
Het bewijs dat sahibut-tertibEen persoon die niet meer dan vijf gebeden heeft gemist. zich moet houden aan de volgorde van de gebeden in een dergelijke kwestie komt voort uit een overlevering van de Profeet (saw) tijdens de slag bij de Gracht in Medina. Uit deze overlevering blijkt dat de Profeet (saw) tijdens deze slag vier gebeden heeft gemist en vervolgens op volgorde alles heeft ingehaald en daarna pas het gebed van dat moment heeft gebeden. De overlevering van Ibn Omer is een ander bewijs in deze kwestie:
“Wie van jullie zijn gebed niet op tijd kan verrichten en dat pas herinnert tijdens het bidden achter de imam, laat hem zijn gebed afmaken en vervolgens het gebed inhalen die hij was vergeten. Hierna moet hij het gebed die hij heeft gebeden achter de imam opnieuw bidden.”[1]
Sahibut-tertibEen persoon die niet meer dan vijf gebeden heeft gemist. is uitgezonderd in de volgende drie gevallen:
- Wanneer de gebeden die gemist zijn buiten salatul-witrHet gebed dat als laatste van de nachtgebeden wordt verricht. zes of meer zijn.
- Wanneer er zo weinig tijd is dat je het gemiste gebed(en) niet kan inhalen.
- Wanneer je het je niet kan herinneren dat je een gebed gemist had tijdens het bidden van het gebed van die tijd.
Wanneer je uitgezonderd bent als sahibut-tertibEen persoon die niet meer dan vijf gebeden heeft gemist. hoef je je niet te houden aan de regels met betrekking tot het inhalen van het gebed en de volgorde. Buiten de tijden dat het mekruhOngewenst, onaangenaam. is om te bidden, kun je je gebeden inhalen wanneer je dat zelf wilt. Na fedjrHet ochtendgebed. of asrHet namiddaggebed kun je ook gebeden inhalen zo lang het niet valt in de tijden die mekruhOngewenst, onaangenaam. zijn.
Kortom: als sahibut-tertibEen persoon die niet meer dan vijf gebeden heeft gemist. moet je eerst je gebed inhalen die je gemist hebt en daarna pas het gebed uitvoeren van dat moment. Wanneer je geen sahibut-tertibEen persoon die niet meer dan vijf gebeden heeft gemist. bent, kun je ook je gebed inhalen na het gebed dat op dat moment farzVerplicht is.
Footnotes
- ^ Zeylaï, Nasbur-raye, II:62
Vond je deze inhoud nuttig?