
Waarom bidden we, en wat is het nut van bidden
Waarom bidden we, en wat is het nut ervan?
Het eerste antwoord:
In het vers:
"Aanbid jullie Heer, die jullie en degenen voor jullie heeft geschapen, zodat jullie vroom kunnen worden." (Soera Al-Baqara, 2:21), vinden we het antwoord op deze vraag.
Het resultaat van aanbidding is: "Het bereiken van vroomheid." Door middel van aanbidding bereikt de mens het niveau van vroomheid, dat wil zeggen: vrezen voor Allah, je onthouden van verboden zaken en vermijden van wat haramVerboden is. Het voordeel van aanbidding komt dus volledig ten goede aan de mens zelf.
Degenen die dit niveau niet bereiken, brengen hun leven door met zonde, opstandigheid, afgoderij en ondankbaarheid. Dit leidt de mens naar de hel. Vroomheid daarentegen houdt in dat je met al je kracht afstand neemt van de hel en alles wat ernaar leidt. Het vermijden van de hel brengt de mens naar het paradijs. En degene die het paradijs nodig heeft, zijn wij. Wij zullen profiteren van de eeuwige zegeningen daar.
Soera Al-Ikhlas leert ons dat Allah "As-Samad" is, dat wil zeggen: "Alles is afhankelijk van Hem, terwijl Hij van niets afhankelijk is."
In de baarmoeder zijn ons benen gegeven, zodat we hier kunnen lopen. We hebben een maag gekregen om te eten en ogen om te zien. Wij zijn degenen die deze gaven nodig hebben. Wat voor behoefte zou Allah hebben om ons dergelijke gaven te schenken? Als wij onze dankbaarheid tonen door middel van aanbidding, zullen we naar het paradijs gaan, een land van dankbaren. Daar zullen wij de materiële en spirituele zegeningen op het hoogste niveau ervaren. In vergelijking daarmee zullen de zegeningen van deze wereld verbleken.
Wij zijn zowel in deze wereld als in het hiernamaals behoeftig. Allah heeft geen behoefte aan ons, noch om ons te laten genieten van de zegeningen van het paradijs.
In Isharat-ul I'jaz van de Risale-i-Nur reeks wordt gezegd: "Het is aanbidding die de verheven ziel van de mens verruimt. Het is aanbidding die zijn capaciteiten doet ontwikkelen. Het is aanbidding die zijn gedachten vergroot en in orde brengt."
Elk onbedorven verstand zal erkennen dat deze ontwikkeling en vooruitgang van de menselijke ziel bedoeld is voor de mens zelf. Want hierdoor kan de mens in de toekomst meer profiteren van het paradijs. Het paradijs lijkt in sommige opzichten op de wereld. Mensen, dieren en bomen zijn naar deze wereld gekomen. Allen profiteren van deze wereld, maar ieder volgens zijn eigen vermogen en aanleg.
Het komt er dus op neer dat het niet voldoende is om simpelweg naar deze wereld te komen. Om er volledig van te profiteren, moet men deze wereld betreden met verheven capaciteiten en nobele gevoelens. Niet iedereen profiteert evenveel. Gelovigen zullen door het genade van Allah het paradijs binnengaan, maar de mate waarin zij genieten van de zegeningen zal afhankelijk zijn van hun aanbidding en oprechtheid.
Naast dit ontwikkelingsaspect van aanbidding, heeft het ook een helende kant:
De mens kan zich alleen door middel van aanbidding onthouden van alle soorten zonden. Door middel van aanbidding wordt het hart, de ziel en alle gevoelens van de mens bevrijd van fouten en onjuistheden.
"Allah de Verhevene heeft jouw aanbidding niet nodig. Maar jij hebt aanbidding nodig, want je bent geestelijk ziek. Stel dat een zieke persoon tegen een zorgzame dokter die erop aandringt om heilzame medicijnen in te nemen, zou zeggen: ‘Waarom dring je zo aan? Wat heb jij eraan?’ Dan zou je begrijpen hoe zinloos dat is."
Het tweede antwoord:
Allah heeft ons uit het niets geschapen. We hadden een steen, een boom of een dier kunnen zijn, zelfs een wild dier. Maar we werden als mens geschapen. Bovendien zijn wij begunstigd met de Islam.
Deze zegeningen realiseren we ons vaak niet meteen. Er zijn zoveel andere zegeningen die we niet eens kunnen bedenken, dat ze niet te tellen zijn. Als iemand ons een pen cadeau geeft, bedanken we hem. Als iemand ons een boek geeft, voelen we ons verplicht te bedanken. Dit beschouwen we als een menselijke plicht en een kwestie van beleefdheid. Hoe kunnen we dan nalaten om dankbaarheid te tonen aan Degene die ons al deze zegeningen heeft gegeven?
Het gebed is de grootste vorm van dankbaarheid en de meest duidelijke manier om te bedanken. Tijdens het gebed betrekken we ons hele lichaam: onze handen, voeten, ogen, tong, hoofd, ons verstand, ons hart, onze verbeelding en al onze gevoelens. Op deze manier tonen we onze dankbaarheid aan Allah met ons hele wezen.
Iemand die het gebed niet verricht, toont zelfs deze minimale dankbaarheid niet. Zo’n persoon realiseert zich de waarde van de zegeningen die hij bezit niet. Allah verhoede, stel dat we een oog verliezen. Zou al het geld ter wereld het kunnen vervangen? Of stel dat we door een ongeluk onze tong verliezen. Zou de helft van de wereld voldoende zijn om een nieuwe tong te krijgen?
Als mens willen we alles bezitten. Wat er ook op de wereld is, willen we ook hebben. Onze behoeften zijn zo groot dat alleen deze wereld niet genoeg is. We willen een eeuwig leven, het paradijs, en samen zijn met onze profeet (saw).
Maar als we deze dingen niet zelf kunnen bereiken, van wie zullen we ze dan vragen? Natuurlijk van Degene die deze wereld, de sterren, de hemelen en het hiernamaals heeft geschapen. En de manier om Hem te vragen is door ons geliefd te maken bij Allah. De beste manier om ons geliefd te maken, is om dagelijks vijf keer voor Hem te buigen en neer te knielen.
Het gebed verrichten betekent dat we in de aanwezigheid van onze Heer komen. Het vult ons met vreugde, blijdschap en geluk. We voelen ons alsof we kunnen vliegen; we ervaren een zoete opwinding. Waarom zouden we geen opwinding voelen? Als we een directeur, een gouverneur of een minister ontmoeten, voelen we een bepaalde vreugde en opwinding. Maar in het gebed staan we in de aanwezigheid van de Schepper van de hele kosmos. Zou iemand zo’n geluk willen missen?
Wanneer we honger hebben, eten we. Wanneer we dorst hebben, drinken we water. Als we moe zijn, slapen we. Zo voorzien we in die behoeften. Maar de mens bestaat niet alleen uit een mond en een maag. We hebben een verstand om na te denken, een hart om gevoelens te ervaren, en een ziel die verlangt naar een eeuwig leven. Hoe zullen we deze behoeften vervullen? Hoe zullen we ons verstand, hart en ziel voeden? Uiteraard door het gebed te verrichten
Door het gebed te verrichten worden wij zowel lichamelijk als geestelijk gereinigd. Door de wassing (wuduDe kleine rituele wassing van een moslim, waarbij gedeeltes van het lichaam gewassen worden.) maken we ons lichamelijk schoon en worden we gereinigd van zonden en fouten.
De profeet (saw) legde dit uit met een voorbeeld aan zijn metgezellen:
"Wat denken jullie? Als er voor de deur van een van jullie een rivier zou zijn waarin hij zich vijf keer per dag wast, zou er dan nog vuil op zijn lichaam blijven?"
Zijn metgezellen (ra) antwoordden:
"Nee, geen enkel vuil zou overblijven, o boodschapper van Allah."
Daarop zei de profeet (saw):
"Zo is het ook met de vijf gebeden. Allah wist daarmee de zonden uit en reinigt ermee."
Het echte reinigen in het gebed is spiritueel. Onze ziel en hart hebben regelmatige reiniging nodig. Zoals onze handen en voeten vuil kunnen worden door dagelijkse activiteiten, zo kan onze ziel vervuild raken door zonden en fouten. Maar we kunnen onze ziel en hart niet letterlijk met water wassen. Zij hebben een andere manier van reiniging nodig, en dat is het gebed.
Iemand die niet gewend is om te bidden, zoekt vaak excuses om deze tekortkoming te verbergen. Hij vergroot de fouten van degenen die wel bidden om zichzelf gerust te stellen dat zij niet veel beter zijn. Hij minimaliseert zijn eigen fouten en rechtvaardigt zichzelf met uitspraken als: "Mijn hart is zuiver."
In werkelijkheid is niemand perfect en vrij van zonden. Zelfs degenen die trouw hun aanbidding verrichten, hebben hun eigen tekortkomingen. Toch blijkt, bij een vergelijking van het slechte gedrag, dat degenen die regelmatig bidden doorgaans beter beschermd zijn.
Het gebed houdt een mens namelijk weg van slechte daden. De Koran zegt hierover:
"Lees het boek dat aan jou is geopenbaard. Verricht ook het gebed op de juiste manier. Want het gebed weerhoudt je van slechte en verwerpelijke daden. Het gedenken van Allah is ongetwijfeld de grootste vorm van aanbidding. Allah weet alles wat jullie doen."
(Soera Al-Ankabut, 29:45)
Vond je deze inhoud nuttig?