Het geloof in Allah
| Leestijd: 2 minuten | 3

Kunt u mij uitleggen hoe de liefde, genade, rechtvaardigheid en vergevingsgezindheid van Allah in verhouding met elkaar staan

Kunt u mij uitleggen hoe de liefde, genade, rechtvaardigheid en vergevingsgezindheid van Allah in verhouding met elkaar staan? Hoe staan deze eigenschappen in verhouding tot elkaar?

Antwoord:

De eigenschappen van Allah zijn niet tegenstrijdig aan elkaar. Volgens de leer van Ahl al-Sunnah zijn alle eigenschappen van Allah onderdeel van Zijn heilige wezen, maar tegelijkertijd zijn ze niet afzonderlijk of los van Hem. Dit betekent dat Zijn eigenschappen wezenlijk bij Hem horen, maar ze vormen geen aparte delen of zelfstandige entiteiten buiten Zijn essentie.

Als voorbeeld: Stel je een lichtgevende zon voor:

* De zon zelf is als de heilige wezen van Allah (zat-ı akdes).

* Het licht en de warmte die de zon uitstraalt, zijn als Zijn eigenschappen.

* Het licht is niet de zon zelf, maar het kan ook niet los van de zon bestaan.

Daarom is het verkeerd om een kwestie alleen op basis van één eigenschap van Allah te beschouwen.

De juiste zienswijze is als volgt: De eigenschappen van Allah zijn als in elkaar grijpende cirkels. We kunnen bij een bepaalde handeling niet slechts één eigenschap overwegen. Echter, afhankelijk van de situatie, staat één naam of eigenschap centraal, terwijl de andere als ondersteunend fungeren. Bijvoorbeeld, wanneer het over scheppen gaat, staan namen zoals al-Khaliq (De Schepper) en al-Fatir (De Voortbrenger) centraal. Maar daarnaast spelen ook eigenschappen zoals kennis (ilm), wil (irada), wijsheid (hikma), en macht (qudra) een rol. Want bij schepping is niet alleen de naam al-Khaliq vereist, maar ook deze eigenschappen en de bijbehorende namen zijn noodzakelijk.

Evenzo, wanneer het om voorziening (rizq) gaat, staat de naam ar-Razzaq (De Voorziener) centraal, maar ook eigenschappen zoals kennis, genade, macht, wil en andere relevante namen en eigenschappen spelen hierbij een rol.

Op dezelfde manier, wanneer rechtvaardigheid (adalet) aan de orde is, staat de naam al-Adl (De Rechtvaardige) centraal, maar om deze rechtvaardigheid te laten plaatsvinden, zijn ook kennis, wil, macht en andere gerelateerde namen en eigenschappen noodzakelijk.

Vanuit dit perspectief kunnen we gerust zeggen: net zoals het heilige wezen van Allah (zat-ı akdes) rechtvaardig is, zo is ook Zijn wil rechtvaardig, Zijn kennis rechtvaardig, Zijn macht rechtvaardig, en dus ook al Zijn namen en eigenschappen zijn rechtvaardig.


Vond je deze inhoud nuttig?