
Mijn man wil scheiden van mij. Ik heb lang aangedrongen om niet te scheiden maar hij is bij zijn keuze gebleven. Nu zijn wij officieel gescheiden volgens de Nederlandse wet. We hebben dit nog niet doorgegeven aan het Marokkaanse consulaat. Daar zijn wij dus nog steeds als gehuwd geregistreerd. Mijn man wil thuis blijven wonen tot ik een andere woning heb gevonden in de buurt van mijn ouders, omdat ik graag dichtbij mijn ouders wil wonen. Zodoende kan hij de woning waarin we nu leven, behouden. Dit is naar onze mening ook beter voor de kinderen. Ik wil graag weten of er vanuit islamitisch perspectief restricties zijn aangaande het delen van onze woning nu we officieel gescheiden zijn volgens de Nederlandse wet.
Echtscheiding in fikhIslamitische jurisprudentie wordt aangeduid met het woord talakLetterlijk: ontbinding; islamitische echtscheiding., wat letterlijk ‘ontbinding’ betekent. In de Kuran wordt de daad van talakLetterlijk: ontbinding; islamitische echtscheiding. altijd toegeschreven aan de man.[1] Dit laat zien dat talakLetterlijk: ontbinding; islamitische echtscheiding. een eenzijdige recht is van de man. Een van de belangrijkste voorwaarden van talakLetterlijk: ontbinding; islamitische echtscheiding. is de formulering, de uitspraak. Dat houdt in dat de man expliciet of impliciet verbaal aangeeft dat zijn vrouw is gescheiden van hem. Zoals “jij bent van mij gescheiden” (expliciet) of “ga terug naar je vader!” (impliciet). Bij een impliciete formulering van de talakLetterlijk: ontbinding; islamitische echtscheiding. wordt de talakLetterlijk: ontbinding; islamitische echtscheiding. als baïn-sughraEen definitieve echtscheiding waarbij de man en vrouw een nieuwe islamitische huwelijkscontract moeten afsluiten als zij weer samen willen komen. beschouwd. Dat houdt in dat er een nieuw huwelijkscontract afgesloten moet worden als de man en vrouw weer samen willen komen. Hierbij moeten beide partijen (man & vrouw) instemmen voor het nieuwe huwelijk.
Bij een expliciete formulering van de talakLetterlijk: ontbinding; islamitische echtscheiding. heeft de man recht op ridjatHet recht van de man om weer samen te komen met zijn vrouw voordat de wachtperiode van de vrouw is afgelopen.. Dat houdt in dat de man het recht heeft om weer samen te komen met zijn vrouw voordat de iddet-periodeDe periode die een vrouw moet wachten na de dood van haar echtgenoot of na een echtscheiding, waarin zij niet mag trouwen met een andere man. van de vrouw is afgelopen. Hiervoor hoeft hij geen toestemming te vragen aan zijn vrouw. Echter, het recht op talakLetterlijk: ontbinding; islamitische echtscheiding. en ridjatHet recht van de man om weer samen te komen met zijn vrouw voordat de wachtperiode van de vrouw is afgelopen. van de man is niet onbeperkt. Volgens de Islam kan de man maximaal drie keer gebruik maken van zijn recht op talakLetterlijk: ontbinding; islamitische echtscheiding.. Indien hij zijn eerste (expliciete) uitspraak van talakLetterlijk: ontbinding; islamitische echtscheiding. heeft gedaan, kan hij weer samen komen met zijn vrouw voordat haar iddet-periodeDe periode die een vrouw moet wachten na de dood van haar echtgenoot of na een echtscheiding, waarin zij niet mag trouwen met een andere man. is afgelopen. Bij zijn tweede uitspraak van talakLetterlijk: ontbinding; islamitische echtscheiding. kan hij wederom samen komen met zijn vrouw. Bij de derde keer wordt de talakLetterlijk: ontbinding; islamitische echtscheiding. als baïn-kubraEen definitieve echtscheiding waarbij de partners niet samen kunnen komen, tenzij de vrouw is gehuwd met een andere man, met hem een sexuele relatie heeft gehad en weer is gescheiden. beschouwd. Dat houdt in dat de man niet meer samen kan komen met zijn ex-vrouw tenzij zij is gehuwd met een andere man, een seksuele relatie met haar nieuwe man heeft gehad en dit huwelijk heeft geconsumeerd.[2]
Kortom: indien er in uw geval drie talakLetterlijk: ontbinding; islamitische echtscheiding. zijn uitgesproken door uw man, is uw nikahHet islamitische huwelijkscontract. niet meer geldig en dient u uw (ex)man als zijnde een vreemde te beschouwen. Dit gezegd hebbende is het in uw geval beter dat u en uw (ex)partner in aparte woningen verblijven. Echter, indien dit niet in korte tijd gerealiseerd kan worden, kunnen jullie in dezelfde woning blijven wonen op voorwaarde dat u elkaar als vreemden beschouwen en de regels van de Islam aangaande het contact met vreemden zullen naleven.
Footnotes
Vond je deze inhoud nuttig?