
Wat waren de wijsheden achter de redenen van de oorlogen die ten tijde van Ali (ra) hebben plaatsgevonden? Hoe kunnen wij degenen beschrijven die aan een dergelijke oorlog hebben deelgenomen, degenen die hebben gedood en die zijn gedood?
De strijd van Talha, Zubeyr en Aishe (ra) jegens Ali (ra), die men als ‘het voorval van de kameel’ betitelt, was een strijd tussen oordelen met adaletul-mahzaLetterlijk absolute gerechtigheid. Een vorm van gerechtigheid waarbij het recht van een individu voor het welzijn van het volk niet kan worden geschonden. en adaletul-izafiyyeLeterlijk relatieve gerechtigheid. Een vorm van gerechtigheid waarbij het recht van een individu voor het welzijn van het volk kan worden geschonden.. Het is als volgt:
Ali (ra) nam adaletul-mahzaLetterlijk absolute gerechtigheid. Een vorm van gerechtigheid waarbij het recht van een individu voor het welzijn van het volk niet kan worden geschonden. als basis en op die basis deed hij zijn idjtihadHet onafhankelijk beoordelen vanuit de islamitische wetgeving. over de gebeurtenissen, zoals het geval was in de tijd van de kaliefen Ebu Bekr en Omar (ra).
Wat zijn tegenstanders betreft, zij zeiden: “In de tijd van deze beide kaliefen stond de zuiverheid van de Islam de adaletul-mahzaLetterlijk absolute gerechtigheid. Een vorm van gerechtigheid waarbij het recht van een individu voor het welzijn van het volk niet kan worden geschonden. nog toe, maar met het voortschrijden van de tijd was het zeer moeilijk geworden om deze adaletul-mahzaLetterlijk absolute gerechtigheid. Een vorm van gerechtigheid waarbij het recht van een individu voor het welzijn van het volk niet kan worden geschonden. nog te laten heersen en besturen. Aangezien er diverse volkeren tot de islamitische gemeenschap waren toegetreden die nog zwak en kwetsbaar in het islamitische sociale leven stonden, voerden zij hun idjtihadHet onafhankelijk beoordelen vanuit de islamitische wetgeving. uit gebaseerd op adaletul-izafiyyeLeterlijk relatieve gerechtigheid. Een vorm van gerechtigheid waarbij het recht van een individu voor het welzijn van het volk kan worden geschonden., dat zogenaamd volgens het principe ‘het mindere van twee kwaden’ gerechtig is. Aangezien de onenigheid in idjtihadHet onafhankelijk beoordelen vanuit de islamitische wetgeving. het politieke leven was binnengetreden, heeft dat tot een oorlog geresulteerd.”
En aangezien de idjtihadHet onafhankelijk beoordelen vanuit de islamitische wetgeving. alleen omwille van Allah en omwille van het voordeel van de Islam had plaatsgevonden en de strijd uit idjtihadHet onafhankelijk beoordelen vanuit de islamitische wetgeving. was ontbrand, kunnen wij zeggen dat zowel degenen die doodden alsmede degenen die gedood werden met het paradijs zijn beloond, en eveneens hebben zij allen hun beloningen ontvangen. Hoe accuraat de idjtihadHet onafhankelijk beoordelen vanuit de islamitische wetgeving. van Ali (ra) ook was en hoe onjuist die van zijn tegenstanders ook was, hebben zij daarvoor geen bestraffing verdiend. Immers, wie met zijn idjtihadHet onafhankelijk beoordelen vanuit de islamitische wetgeving. de waarheid vindt, verwerft voor zichzelf twee beloningen, wie deze waarheid niet vindt, verdient één beloning, namelijk die voor zijn idjtihadHet onafhankelijk beoordelen vanuit de islamitische wetgeving., welke onder een soort aanbidding valt; zijn fouten worden hem vergeven.
Een geleerde persoon, wiens uitspraken gezaghebbend zijn, zei in het Koerdisch:
“Verspreid geen roddels over de strijd tussen de ashabMoslims die profeet Muhammed (saw) tijdens zijn profeetschap hebben gezien en zijn pad hebben gevolgd, want zowel degenen die doodden als degenen die gedood werden, zijn allen het paradijs binnengetreden.”
Wat adaletul-mahzaLetterlijk absolute gerechtigheid. Een vorm van gerechtigheid waarbij het recht van een individu voor het welzijn van het volk niet kan worden geschonden. en adaletul-izafiyyeLeterlijk relatieve gerechtigheid. Een vorm van gerechtigheid waarbij het recht van een individu voor het welzijn van het volk kan worden geschonden. betreft, deze kunnen als volgt worden uitgelegd:
“Voor wie een mens doodt, anders dan voor [het vergelden van het doden van] een ander mens of het plegen van verderf op aarde, is alsof hij de gehele mensheid heeft gedood.”[1]
De verwijzende betekenis van dit vers wordt als volgt verklaard:
Zoals de rechten van één onschuldige voor het welzijn van de gehele bevolking niet als ongeldig verklaard kunnen worden, zo eveneens kan een persoon voor het welzijn van het algemene belang niet opgeofferd worden. Ten aanzien van de barmhartigheid van Allah de Rechtvaardige is het rechtvaardig om geen verschil te maken tussen groot en klein. Het kleine mag niet omwille van het grote teniet worden gedaan. Voor het welzijn van een gemeenschap kunnen de rechten en het leven van een individu niet zonder zijn toestemming opgeofferd worden. Indien hij ertoe bereid is deze op te offeren, vanwege zijn patriottische gevoelens, dan is dat een geheel andere zaak.
Wat adaletul-izafiyyeLeterlijk relatieve gerechtigheid. Een vorm van gerechtigheid waarbij het recht van een individu voor het welzijn van het volk kan worden geschonden. betreft, het individu wordt aan het algemeen belang opgeofferd; ten aanzien van de gemeenschap valt het recht van het individu buiten beschouwing. Men betoogt adaletul-izafiyyeLeterlijk relatieve gerechtigheid. Een vorm van gerechtigheid waarbij het recht van een individu voor het welzijn van het volk kan worden geschonden. als een soort mindere van de twee kwaden ten uitvoer te brengen. Indien het mogelijk is adaletul-mahzaLetterlijk absolute gerechtigheid. Een vorm van gerechtigheid waarbij het recht van een individu voor het welzijn van het volk niet kan worden geschonden. toe te passen, mag men adaletul-izafiyyeLeterlijk relatieve gerechtigheid. Een vorm van gerechtigheid waarbij het recht van een individu voor het welzijn van het volk kan worden geschonden. niet toelaten; het zou een misdaad zijn dat toe te laten. Zodoende achtte Imam Ali (ra) het mogelijk om adaletul-mahzaLetterlijk absolute gerechtigheid. Een vorm van gerechtigheid waarbij het recht van een individu voor het welzijn van het volk niet kan worden geschonden. toe te passen zoals in de tijd van de beide kaliefen en beheerde het islamitische kalifaat op basis van dit principe. Wat zijn tegenstanders betreft, zij zeiden dat het niet mogelijk was om adaletul-mahzaLetterlijk absolute gerechtigheid. Een vorm van gerechtigheid waarbij het recht van een individu voor het welzijn van het volk niet kan worden geschonden. toe te passen. Hierdoor heeft hun idjtihadHet onafhankelijk beoordelen vanuit de islamitische wetgeving. in adaletul-izafiyyeLeterlijk relatieve gerechtigheid. Een vorm van gerechtigheid waarbij het recht van een individu voor het welzijn van het volk kan worden geschonden. geresulteerd. Wat de overige redenen betreft, welke de geschiedenis ons toont, deze zijn geen ware redenen, maar voorwendselen.
Footnotes
- ^ De Kuran 5:32
Klik voor meer onformatie:
Vond je deze inhoud nuttig?