![Halal en Haram](https://app.vragenenislam.nl/storage/questions/BpgXR6KIFvJqLn4cr8dpiDZN9iSlCwTF.webp)
Dient iedere moslim halal te eten?
HalalToegestaan is een islamitische term waarmee wordt aangegeven wat toegestaan is. Het tegenovergestelde is haramVerboden. Het gaat hierbij om zowel halalToegestaan en haramVerboden handelingen als halalToegestaan en haramVerboden voedsel. HalalToegestaan en haramVerboden zijn twee theologisch-juridische bepalingen die van toepassing zijn op alle facetten van het leven.
Wat betreft halalToegestaan voedsel
Moslims eten voedsel wat toegestaan is. De verplichting om geen haramVerboden maar halalToegestaan te eten is gebaseerd op verzen uit de Koran en ehadithDe islamitische overleveringen betreffende de handelingen en de uitspraken van profeet Muhammed (saw).. In de Koran wordt hierover het volgende gezegd:
“O jullie die geloven! Eet van de wettige zaken waarmee Wij jullie voorzien hebben en wees Allah dankbaar, als Hij alleen het is Die jullie aanbidden. Hij heeft slechts voor jullie verboden de dode dieren (het niet-ritueel geslachte), het bloed, het vlees van het varken en dat waarover (bij het slachten) een andere naam dan die van Allah is uitgesproken. Maar wie door nood gedwongen is, zonder dat hij het wenst, noch om de grenzen te overtreden, dan is het voor hem geen zonde. Waarlijk, Allah is de vaak Vergevende, de Genadevolle.”[1]
Evenals dit verse zijn er meerdere verzen aangaande halalToegestaan en haramVerboden voeding.[2] Onze religie is geen religie van moeilijkheden. Dit wordt uitgedrukt met het vers "Allah belast niemand boven zijn vermogen."[3] HalalToegestaan voedsel wordt niet afzonderlijk beschreven als we kijken naar de literatuur van fikhIslamitische jurisprudentie. Het aantal halalToegestaan voedsel is gewoonweg te veel om in de boeken te omschrijven. Daarom wordt alleen haramVerboden voedsel, die in aantal erg gering is, omschreven in plaats van alle halalToegestaan voedsel. Voedsel die niet als haramVerboden is benoemd is vanzelfsprekend aan te merken als halalToegestaan.
De meerderheid van de islamitische rechtsgeleerden zijn op basis van de verzen 45:13 en 6:145 van mening dat als uitgangspunt kan worden genomen dat als over bepaalde dingen geen specifiek oordeel is gegeven en die nuttig zijn voor de mens het vrij is om deze te nuttigen.
Wat betreft de handelingen
Verdiensten die op een halalToegestaan of haramVerboden manier gegenereerd worden hebben ondere andere invloed op de acceptatie van gebeden, saamhorigheid binnen een gezin en relaties met de omgeving. Om deze reden benadrukken de Koran en profeet Muhammed (saw) deze kwestie met zorgvuldigheid.
In de Koran worden alle profeten, alle gelovigen en alle mensen bevolen halalToegestaan en tayyibRein voedsel te eten en te drinken. Volgens de overlevering van Abdullah ibn Mesud (ra) zei de profeet (saw):
"Nadat de aanbiddingen die farzVerplicht zijn afgerond zijn, is het farzVerplicht om halalToegestaan inkomsten na te streven."[4]
We moeten hierbij aangeven dat in de Koran en ehadithDe islamitische overleveringen betreffende de handelingen en de uitspraken van profeet Muhammed (saw)., het bevel halalToegestaan eten zowel op zichzelf staand als ook een manier van halalToegestaan verdienen omvat. Het is ook opmerkelijk dat het woord tayyibRein naast halalToegestaan wordt genoemd. Volgens sommige geleerden die zich met het onderwerp bezighouden is er sprake van halalToegestaan als aan de voorwaarden van halalToegestaan zijn voldaan, er geen belemmering of tekortkomingen aanwezig zijn en bij navraag aan een moefti deze een halalToegestaan fetwaEen juridisch oordeel in de Islam, dat door een godsdienstige wetspecialist wordt uitgevaardigd met betrekking tot een specifieke kwestie. afgeeft.
Wat betreft tayyibRein
De geleerden geven aan dat iets tayyibRein is als iemand bij het verrichten van een handeling volgens zijn eigen geweten deze als halalToegestaan aanmerkt. Op grond hiervan kan een verdienste (inkomen), ondanks dat deze als halalToegestaan is verklaard op basis van fikhIslamitische jurisprudentie, door bezwaar vanuit het geweten toch aangemerkt worden als niet tayyibRein.
Dus is het niet voldoende om een inkomen als halalToegestaan aan te merken door alleen te kijken naar fikhIslamitische jurisprudentie. Het geweten van een persoon zou deze ook moeten accepteren. Om deze reden zei profeet Muhammed (saw):
“Raadpleeg je geweten. Goedheid is wat de ziel goedkeurt en het hart bevestigt te doen. Zonde daarentegen is iets dat van binnen krabt en argwaan en aarzeling wekt, zelfs als anderen je zoveel fetwaEen juridisch oordeel in de Islam, dat door een godsdienstige wetspecialist wordt uitgevaardigd met betrekking tot een specifieke kwestie. geven.”[5]
En de volgende hadithDe islamitische overlevering betreffende de handelingen en de uitspraken van profeet Muhammed (saw). drukt als het ware deze waarheid uit:
“Goedheid is morele schoonheid, een zonde is iets wat je geweten dwars zit en waarvan je niet wilt dat anderen het weten.”[6]
In het geval de verdiensten van een gelovige, die hiermee naar HadjDe bedevaart naar Ka'ba die de moslims als verplichting één keer in hun leven uitvoeren. of Umrah gaat, problematisch is volgens fikhIslamitische jurisprudentie en vanuit het geweten, dan bestaat er een grote kans dat de aanbidding van die persoon wordt afgewezen als de situatie niet wordt recht getrokken. De volgende hadithDe islamitische overlevering betreffende de handelingen en de uitspraken van profeet Muhammed (saw). is hierover duidelijk:
“O mensen! Allah (swt) is tayyibRein. Hij accepteert enkel het zuivere. Wat Hij de profeten heeft opgedragen, heeft Hij ook aan de gelovigen bevolen.”[7]
Tevens heeft Allah (swt) tegen de profeten gezegd:
“O boodschappers! Eet van wat rein is en verricht goede daden. Ik Ben zeker Alwetend van hetgeen jullie doen.”[8]
Over mensen zei Hij:
"O jullie die geloven! Nuttig van wat gezond en rein is, waarvan Wij jullie hebben voorzien. En wees Allah dankbaar indien Hij Degene is Die jullie dienen.”[9]
Hierna vertelde profeet Muhammed (saw) over een man die op een lange expeditie ging. Zijn haren waren verstrooid en zijn gezicht zat onder de stof. Deze man opende zijn handen en richtte deze naar de hemel en smeekte: O mijn Heer! O mijn Heer…! De profeet (saw) vertelde over hem:
“Hetgeen hij eet is haramVerboden, hetgeen hij drinkt is haramVerboden, hetgeen hij draagt is haramVerboden en hetgeen waarmee hij gevoed wordt is haramVerboden. Waarom zou Allah zijn smeekbede accepteren?”[10]
Volgens muhaddisinGrote geleerden die zich bezighouden met hadiswetenschappen. is deze persoon die tot Allah (swt) bidt veilig teruggekeerd van een zeer vermoeiende, gevaarlijke en lange maar gezegende reis zoals een djihadDe gewapende strijd tegen degenen die de Islam of de eenheid van de islamitische heerschappij bedreigen., pelgrimstocht, familiebezoek of om kennis te verzamelen. Hij opende zijn handen en bad tot Allah (swt) om deze te accepteren. Allah (swt) heeft de gebeden en aanbiddingen van deze persoon die gevoed is met haramVerboden verdiensten verworpen. Volgens een overlevering zou Sa'd ibn Ebi Wakkas (ra) aan profeet Muhammed (saw) hebben verzocht:
O eerbedwaardige profeet! Bid tot Allah, opdat ik tot de dienaren zal behoren wiens gebeden worden geaccepteerd.” Hierop zei de profeet (saw): “O Sa’d! Indien je bij elke hap die je neemt oplet of deze halalToegestaan en rein is, dan zul je één van degenen zijn wiens smeekbedes worden verhoord.”[11]
Profeet Muhammed (saw) drukt nadrukkelijk het effect uit van halalToegestaan verdiensten op de acceptatie van hadjDe bedevaart naar Ka'ba die de moslims als verplichting één keer in hun leven uitvoeren.. “Indien een persoon de intentie neemt om naar hadjDe bedevaart naar Ka'ba die de moslims als verplichting één keer in hun leven uitvoeren. te gaan en op het punt staat om te vertrekken en “Lebbeyk! Allahumme, Lebbeyk! (O mijn Heer! Hierbij geef ik gehoor aan Jouw oproep en kom ik naar Jouw huis!)” zegt, zal als hij op weg is met halalToegestaan verdiensten, er vanuit de hemel een antwoord op hem dalen: “Gezegend is je hadjDe bedevaart naar Ka'ba die de moslims als verplichting één keer in hun leven uitvoeren., wees gelukkig ermee! Je verdiensten en reis zijn halalToegestaan en je hadjDe bedevaart naar Ka'ba die de moslims als verplichting één keer in hun leven uitvoeren. is geaccepteerd.” Als de hadjDe bedevaart naar Ka'ba die de moslims als verplichting één keer in hun leven uitvoeren. wordt verricht met onreine verdiensten, krijg je het tegenovergestelde antwoord: “Ik accepteer je niet en wens je geen geluk, je verdiensten zijn haramVerboden, je hadjDe bedevaart naar Ka'ba die de moslims als verplichting één keer in hun leven uitvoeren. is niet geaccepteerd.”[12]
Om deze reden adviseerde profeet Muhammed (saw) de kooplieden om ten tijde van het sluiten van hun kramen sadakaEen aalmoes die als geld, goederen of kennis aan de behoeftigen worden gegeven omwille de tevredenheid van Allah. te geven, zodat de onreine verdiensten, die vermengd kunnen raken met hun totale verdiensten gedurende de hele dag, gereinigd worden. Het is daarom van belang dat verdiensten gereinigd moeten worden alvorens men op een gezegende reis gaat.[13]
Kortom: aangezien het verboden is om haramVerboden voedsel te nuttigen en haramVerboden zaken te verrichten, zoals omschreven in de Koran en ehadithDe islamitische overleveringen betreffende de handelingen en de uitspraken van profeet Muhammed (saw)., kan een moslim geen haramVerboden voedsel consumeren en haramVerboden handelingen of zaken verrichten. Het is overduidelijk dat er in het hiernamaals een bestraffing zal plaatsvinden indien handelingen verricht worden die haramVerboden zijn en hiervoor geen vergiffenis wordt gevraagd.
Footnotes
- ^ De Koran 2:172-173
- ^ Zie De Koran 5:3, 4, 87, 88, 90, 91; 20:81; 7:157; 40:51
- ^ De Koran 2:286
- ^ Zie Beyhaki, Mishkat
- ^ Ahmed b. Hanbel, Musned, IV:227-228
- ^ Zie Muslim, Birr 14-15; Tirmidhi, Zuhd 52
- ^ Muminun 23:51
- ^ De Koran 23:51
- ^ De Koran 2:172
- ^ Zie Muslim, ZekatEén van de vijf zuilen van de Islam. Het is een vorm van een verplichte bijdrage om voor arme mensen en behoeftigen een rechtvaardiger verdeling van goederen te bewerkstelligen. 65; Tirmidhi, Tefsir 3; Ahmed b. Hanbel 2:328
- ^ Zie Taberani; Ghazali, İhya II p. 114 Muesseset-ul Halebi 1967- Kahire
- ^ Heythemi 3:209-210
- ^ Zie Ebu Dawud, Buyu 1; Tirmidhi, Buyu 4
Vond je deze inhoud nuttig?