Als men niet het gebed verricht, maar elke nacht smeekbedes verricht en erin geloofd dat Allah (swt) bestaat, kan je dan het paradijs betreden?


Een persoon die niet bidt, wordt geen ongelovige, maar een zondige moslim. Wij kunnen niet direct zeggen dat hij/zij in het hiernamaals zeker gestraft zal worden. Dat wil zeggen dat Allah hem/haar kan straffen of vergeven als Hij dat wilt. Onze religie heeft echter ernstige bedreigingen geuit jegens degenen die niet bidden. Bovendien heeft de Profeet (saw) verkondigd dat het gebed de pijler van de religie is.[1] Dat houdt in dat degene die het gebed niet verricht, zijn religie zal vernietigen.

Er is een consensus dat het gebed voor elke moslim geboden is die de puberteit heeft bereikt en vrij is van menstruatie. Indien iemand zou ontkennen dat het gebed voor een moslim verplicht is, kan hij/zij niet meer als moslim beschouwd worden, omdat het met de verzen van de Kuran en de overleveringen van de Profeet (saw) duidelijk is vastgesteld. Indien iemand echter het gebed vanwege onachtzaamheid niet zou verrichten, wordt hij/zij een zondaar.

Hieronder zijn een paar verzen van de Kuran en de overleveringen van de Profeet (saw) die het belang van het gebed verduidelijken:

“In Tuinen van gelukzaligheid ondervragen zij elkaar over de misdadigers: “Wat heeft jullie in de hel terecht doen komen?” En zij zeggen: “Wij behoorden niet tot degenen die het gebed verrichten en wij voedden de armen niet en wij lieten ons in met het zinloze gezwets van de zwetsers en wij loochenden de Dag des Oordeels.”[2]

“Het eerste van de daden waarover een dienaar op de Dag des Oordeels verantwoording af zal leggen is zijn gebed. Als dat in orde is, zal hij behoren tot de winnaars en als dat niet in orde is, zal hij behoren tot de verliezers.”[3]

"Als iemand zijn namiddaggebed verlaat, zullen zijn goede daden verkwist zijn."[4]

Indien iemand vanwege onachtzaamheid en luiheid zijn gebeden zou verlaten, verlaat hij zijn religie niet, tenzij hij het gebed ontkent, maar hij wordt een zondaar. Volgens de Hanefi-wetschool dient hij gewaarschuwd en geïsoleerd te worden van de samenleving om geen slecht voorbeeld te zijn.[5]

Volgens de imams van de andere wetscholen wordt een persoon die zonder een geldige reden zijn gebeden verlaat als een opstandeling tegen de Islamitische gemeenschap beschouwd. Indien hij/zij geen berouw zou tonen, zal hij op de zwaarste manier worden gestraft.[6]

Kortom: hoewel de meerderheid van de geleerden van mening zijn dat degenen die het gebed niet verrichten niet als afvalligen beschouwd kunnen worden, is het duidelijk te zien aan de verzen en de overleveringen dat ze in het hiernamaals zeer waarschijnlijk met grote problemen geconfronteerd zullen worden.

Footnotes

  1. ^ Zie Adjluni, Keshful-Khafa II:31
  2. ^ De Kuran 74:40-46
  3. ^ Tirmidhi, Mewakit 188; Ebu Dawud, Salat 149; Nesai, Salat 9; Ibn Madje, Ikameh 202
  4. ^ Bukhari, Mewakit,13, 34; Nesai, Salat,15
  5. ^ Zie Ibn Abidin, Reddul-Mukhtar, Egypte I:326; esh-Shurunbulali, Merakıl-Felah, Egypte 1315, p. 60; ez-Zuhayli, el-Fıkhul-Islami ve Edilletuh, Dimashk 1985, I:503
  6. ^ Zie Ibn Rushd, Bidayetul-Mudjtehid, Egypte I:87; esh-Shirazi, el-Muhezzeb I:51; Ibn Kudame, el-Mughni, 3. editie Egypte II:442-447; Bukhari, Diyat 6; Muslim, Kasame 25, 26

Gerelateerde vragen