Hoe moeten wij de overlevering “er is geen rust in de wereld” te begrijpen? 


In de Kuran is verkondigd dat deze wereld een beproevingsoord is. Desbetreffend vers gaat als volgt:

“Bij wijze van beproeving testen Wij jullie met het kwade en het goede. Tot Ons worden jullie teruggebracht.”[1]

Bovendien is in een hadis verkondigd dat deze wereld als een akker voor het hiernamaals dient. Dat wil zeggen dat deze wereld niet geschapen is voor de tevredenstelling van mensen; veeleer dient zij als een akker voor het hiernamaals waarin de mensen worden getest. Aangezien deze wereld een beproevingsoord is en als een akker van het hiernamaals dient, moeten mensen zich inspannen om hun best te doen voor goede resultaten in het hiernamaals. Iemand die op een akker werkt, neemt genoegen met een begrensde maaltijd. Hij weet dat hij later van een uitgebreide maaltijd zal profiteren en een voortdurende gelukzaligheid zal ervaren. Het is onmogelijk voor mensen om zich tevreden te stellen in deze wereld, omdat heel vaak niet gewenste gebeurtenissen zoals ziektes, calamiteiten en onrechtvaardigheden voorkomen. Het is een feit dat er geen tevredenstelling in deze wereld is. Dat betekent echter niet dat de mens in deze wereld niet gelukzalig kan zijn. Indien iemand in Allah en in het hiernamaals gelooft, zal hij uit elke onaangename gebeurtenis voordelen halen ten gunste van zijn hiernamaals. Tenminste beseft hij dat deze wereld geen plaats is waarin hij pure plezier kan krijgen. Deze gedachtegang opent eveneens voor hem de deur om van hetgeen wat Allah hem heeft verleend te genieten.

Er is inderdaad geen rust in de wereld, omdat de structuur van deze wereld hiervoor niet geschikt is. Immers, mensen kunnen geen rust krijgen tijdens een beproeving. Je kunt geen voortdurende lente ervaren in het leven van de mens net zoals dat niet het geval is in de wereld. Zoals de winter, zomer en herfst in de uiterlijke wereld te zien zijn, net zo zijn deze veranderingen ook bij de mens te zien is. Als wij deze waarheid goed kunnen begrijpen, zal ons perspectief op gebeurtenissen veranderen en zullen wij grotendeels afkomen van onnodige verdriet en pessimisme.

Echter, men moet tevredenstelling of rust niet met gelukzaligheid verwarren. Hoewel er geen rust is in deze wereld, kunnen mensen in deze wereld wel gelukzalig zijn, omdat toestanden zoals gelukzalig zijn tot de eigenschappen van de ziel behoren en niet van het lichaam.

En wat de ziel betreft, zij ervaart rust, vrede en gelukzaligheid zowel in deze wereld alsmede in het hiernamaals, met het geloof, goede daden, vroomheid en godsvrees. Dus, mensen die hun zintuigen en gevoelens in istikamet gebruiken, beschouwen de problemen waarmee ze in deze wereld geconfronteerd worden, als een beproeving. Ze tonen geduld, omdat ze ervan op de hoogte zijn dat deze problemen in het hiernamaals eeuwige vruchten zullen opleveren, indien ze voor de bepaling van Allah met tevredenheid en geduld reageren.

Footnotes

  1. ^ De Kuran 21:35

Gerelateerde vragen