Ik ben een moeder van 3 jonge kinderen en heb het zwaar met hun zorg en opvoeding. Ik ben ongepland zwanger geraakt en maakte mij veel zorgen om mijn gezondheid. De kans dat ik diabetes zou ontwikkelen was 80 procent. Ik kan nu al nauwelijks goed bukken en de zorg uitoefenen voor mijn kinderen. In alle paniek en ongerustheid heb ik gekozen om een abortus te verrichten met 100 dagen zwangerschap. In hoeverre heb ik een zonde gepleegd en wat kan ik doen om vergiffenis te krijgen van Allah? Wat dien ik nu te doen?
Volgens het islamitische recht is het laten verrichten van een abortus niet toegestaan, tenzij het leven van de moeder op het spel staat. Wanneer toch een abortus wordt verricht, terwijl het leven van de moeder niet op het spel staat, dan wordt dit gezien als moord, omdat het embryo in de buik van de moeder wordt gedood. Indien iemand een dergelijke daad heeft verricht, dan dient die persoon, tot het einde van haar leven, om vergiffenis te vragen bij Allah (swt). Of de vergiffenis wordt gegeven, is een beslissing die uitsluitend Allah (swt) zal nemen.
Daar komt nog bij dat degene, die de betreffende handeling heeft verricht of de oorzaak daarvan is geweest, ook een soort compensatie moet betalen.
Binnen de Islam heeft de mens bepaalde basisrechten, zoals het recht op eigendom, het recht op een leven, het recht op eer etc. Het recht op een leven is het eerste en het belangrijkste recht. Daarom komt een kind (embryo) onder bescherming, zodra het in de baarmoeder begint te leven. Degene die een embryo kwaad doet, zal geconfronteerd worden met straffen in zowel het wereldse leven als in het hiernamaals.
Het hiervoor genoemde begrip ghurra is een vorm van compensatie die betaald moet worden vanwege het doden van een embryo in de baarmoeder van de moeder. Volgens het islamitische recht is het laatstgenoemde een strafbaar feit.
De boete voor ghurra wordt binnen een jaar betaald. Zelfs als er een jaar verstrijkt, is het nodig om het in één bedrag te betalen. Volgens de heersende mening van de Hanefi-, Hanbeli- en Shafii-wetscholen moet het bedrag van de ghurra binnen één jaar betaald worden. Ghurra wordt betaald aan de erfgenamen van het embryo volgens het islamitische erfrecht, met een uitzondering op degene die de dood heeft veroorzaakt.[1]
De hoeveelheid van ghurra is vijf kamelen; dat wil zeggen één twintigste van het bloedgeld. Volgens de Hanefi-wetschool is dit 50 dinars (200 gram van goudmunten). Volgens de meerderheid van de geleerden van de overige wetscholen is de betreffende hoeveelheid 600 dirhams (1680 gram van zilver).[2]
Het volgende werd overgeleverd door Ebu Hurayra (ra):
Twee vrouwen van de stam Hudhayl vochten tegen elkaar. Een van hen gooide een steen naar de ander waardoor het embryo in haar baarmoeder kwam te overlijden. Deze zaak werd voorgelegd aan de Boodschapper van Allah (saw). Hij oordeelde dat de ghurra van haar ongeboren kind betaald moet worden door de vaderlijke familieleden van de vrouw die de steen heeft gegooid.[3]
Footnotes
- ^ Zie Ibn Kudame, el-Mughni, VII:716; Wehba ez-Zuhayli, el-Fikhul-Islami VI:364
- ^ Zie Kasani, Bedayius-Sanayi, V:325; Ibn Kudama, el-Mughni V:799; Ibn Rushd Bidayetul-Mudjtehid II:407
- ^ Muslim, Qasama, 36; Bukhari, Tibb, 468, Ebu Dawud, Diyat, 19; Nasai, Qasama, 39; Ahmed b. Hanbal, II-274, 535; ed-Darimi, Diyat, 21