Is het haram (verboden) om te eten als mijn buren hongerlijden?


Hoewel het delen van een maaltijd met de buren een goede handeling is, is het niet haram om het te eten als de buren hongerlijden. Een persoon draagt in dit geval wel verantwoordelijkheid op grond van het geloof. De profeet (saw) waarschuwde moslims voor zijn arme buren en zei:

"Een persoon (volwassen) die vol (met eten) zit terwijl zijn naaste honger heeft, is geen gelovige."[1]

"Iemand die slaapt terwijl zijn buurman honger heeft, behoort niet tot een van ons."[2]

De mens kan niet leven zonder voedsel. Voedsel beschermt zijn leven, gezondheid en kracht. Of hij de intentie heeft om te eten of niet; de mens moet eten of het nou in overeenstemming is met de islamitische regels of niet. Als hij echter weet dat eten volgens de Islam bepaalde regels van fatsoen heeft en zich aan dit fatsoen houdt, zal hij beloningen verdienen. Naleving van deze regels leidt tot overvloed, zorgt voor goede manieren, leert nederigheid en speelt een belangrijke rol bij het vervullen van zijn plicht van dankbaarheid jegens Allah. Sommige van deze regels worden vóór de maaltijd gevolgd, sommige tijdens de maaltijd, anderen na de maaltijd en sommigen zijn algemene regels over eten. Een van hen is om het eten met je buren te delen. Dit doe je door wat eten naar de buren en hun kinderen te sturen.

Deze houding is nog belangrijker als men buren heeft die bijzonder arm zijn en niet in staat zijn dergelijk voedsel te verwerven. Door dit gedrag verkrijgen de buren hun rechten en worden ze tevredengesteld. Bovendien wordt de weg geblokkeerd van de duivel die het hart van de buren wil behagen en vijandschap en haat wilt zaaien onder mensen. De Profeet (saw) zei tegen Ebu Zer:

“Als je soep kookt, giet dan veel water in. Ga dan je buren na en biedt de soep aan hen die het nodig hebben."[3]

In deze hadis is het metaforisch om soep genoemd, omdat soep de eenvoudigste voedselsoort is. Hiermee wordt beoogd om je buren een deel van het voedsel te geven, ook al heb je alleen maar soep. Dit betekent dat hoe schaars uw mogelijkheden ook zijn, kijk alsnog naar uw buren en stuur ze naar degenen die het nodig hebben. De beste manier waarop rijke mensen hun dankbaarheid zouden kunnen tonen voor de rijkdom die Allah heeft geschonken, is door goed voedsel, dat vaak thuis wordt gegeten, aan te bieden aan de armen die het niet kunnen eten. Er is nog een subtiele betekenis in de uitdrukking van het toevoegen van water aan soep. Wanneer er water aan de soep wordt toegevoegd, gaat de smaak en kracht van het voedsel sterk verloren. Hiermee wordt aangegeven door onze Profeet (saw) dat het niet gepast zou zijn als jij smakelijk aan het eten bent, terwijl de armen om je heen honger hebben. Eenieder is niet gehouden om enkel plezier voor zichzelf op te doen. Je bent een gelovige en zorgt voor de hongerigen en de armen, wat betekent dat je niet met een volle buik kunt slapen terwijl je buren hongerlijden. Onze Profeet (saw) verklaarde het volgende in een andere hadis:

“O moslimvrouwen! Zelfs als het een schaapshoef is (een bot met weinig vlees), veracht de lekkernijen die je buren aan je schenken niet."[4]

Het doel van dit verbod is, zoals hadis-geleerden zeggen, om moslimvrouwen aan te moedigen zelfs maar een beetje aan te bieden en vrijgevig te zijn. Weinig is beter dan niets.

Footnotes

  1. ^ Heysemi, Medjme-uz-Zewaid 8:167; Ibn Ebi Sheybe, Kitabu-ul-iman, p. 33
  2. ^ Hakim, Mustedrak 4:183, nr: 7307
  3. ^ Muslim, Birr 143
  4. ^ Bukhari, Grant 1; Muslim, Zekat 90

Gerelateerde vragen