Is het toegestaan om rukya te verrichten?


Rukya is een behandeling die wordt verricht door het lezen van de verzen uit de Kuran en de namen en attributen van Allah. Zoals de mens maatregelen neemt om zichzelf te beschermen tegen materiële ziekten, is het aan de mens om dergelijke maatregelen te nemen om zichzelf te beschermen tegen spirituele en schadelijke ziektes.

Ibn Hadjer el-Askalani zegt dat de geleerden het erover eens zijn dat het verrichten van rukya toegestaan is als de volgende drie voorwaarden worden voldaan:

  • Rukya dient uit het woord (de verzen van Kuran), de namen of de attributen van Allah samengesteld te zijn.
  • De woorden of de zinnen die zich in de rukya bevinden, dienen duidelijk, begrijpelijk en in het Arabische taal te zijn. Dat wil zeggen dat het niet uit onbegrijpelijke en onduidelijke woorden samengesteld mag zijn.
  • Men dient te geloven dat het niet de rukya is die de problemen oplost en de ziektes geneest, maar Allah.[1]

Onder toelichting van deze uiteenzetting wordt rukya in drie categorieën verdeeld:

  1. Rukya die halal is
  2. Rukya die haram is
  3. Rukya die shirk is

Rukya die halal is

Indien rukya uit de verzen van de Kuran, de namen en de attributen van Allah samengesteld is, is het toegestaan om deze rukya te verrichten. Er zijn veel bewijzen die deze waarheid verduidelijken:

Bijvoorbeeld, in sommige overleveringen is het vermeld dat profeet Muhammed (saw) de mensen toestond om rukya te verrichten tegen boze ogen, slangenbeten en schorpioenenbeten.[2]

In een ander hadith die door Aishe (ra) is overgeleverd, wordt het volgende verkondigd:

"Toen de boodschapper van Allah (saw) laatst ziek werd, reciteerde hij de muawwizeteyn (soeratul felaq en nas) en blies deze naar zichzelf.”[3]

En nogmaals, is er een overlevering dat de boodschapper van Allah (saw) enkele van de zieke mensen muawwizeteyn voorlas, met zijn rechterhand op de zieke plek streelde en het volgende zei:

“O Allah, de Heer van de mensen, verwijder de ziekte en genees hem. U bent de enige die genezing kan schenken. Er is geen genezing behalve uw genezing. Laat geen spoor van de ziekte over.”[4]

Rukya die haram is

Rukya die uit onbegrijpelijke woorden, zinloze letters en onbekende namen samengesteld is en de rukya waarin een andere taal dan Arabisch wordt gebruikt, is verboden. Bovendien is het verboden om rukya te verrichten door gebruik te maken van een ijzer, zout of een touw.[5]

Rukya die shirk is

Indien men zou geloven dat het de rukya is die de problemen oplost en de ziektes geneest, zou hij in het moeras van shirk belanden, omdat hij de handelingen van Allah aan oorzaken toeschrijft.

Kortom: indien iemand ziek is en hij is er zeker van dat de rukya een geneesmiddel zou zijn voor zijn ziekte mag hij rukya verrichten mits hij gelooft dat Allah de Enige is Die hem geneest. Echter, aangezien niet iedereen weet welke verzen van de Kuran of welke namen van Allah in de rukya dienen te zijn ten aanzien van zijn ziekte, is het beter de rukya te laten verrichten door een betrouwbare persoon in die sector. De rukya dient samengesteld te zijn onder zijn instructies. Als het onder de controle van een betrouwbare persoon zou zijn, geloven wij dat het geen schade zou brengen aan degenen die deze verrichten.

Indien je er bewust van bent wat je beluistert en indien datgene wat je beluistert onder de categorie ‘toegestane rukya’ valt is het niet gevaarlijk en schadelijk. Immers, het reciteren en het beluisteren van de verzen van de Kuran, de namen en de eigenschappen van Allah is noch schadelijk noch gevaarlijk.

Footnotes

  1. ^ Fethul-Bari, X:206
  2. ^ Zie Bukhari, Tib 17, 33, 37; Muslim, Selam 55-60; Ebu Dawud, Tib 17-18
  3. ^ Bukhari, Tib 32; Muslim, Selam 51-52
  4. ^ Bukhari, Tib 37
  5. ^ Zie Nesai, Tahrim 19; Musned, I:381; Ibn Madje, Tib 39; Ebu Dawud, Tib 17

Gerelateerde vragen