Als tijd linear is en Allah weet alles tegelijk (verleden, heden en toekomst). Hoe is het mogelijk dat ik via mijn smeekbede Allah wat kan vragen? Hij weet ten slotte wat er zal gebeuren, dus is het zo dat Allah al mijn smeekbedes voordat ik ze heb verricht al heeft geaccepteerd?


De tijd die wij beleven als nu, net en later is verbonden met beweging. In dit opzicht kunnen we zeggen dat tijd inderdaad lineair is. Hoe sneller de beweging, des te dieper de belevenis van tijd en ruimte. Fysieke en spierbewegingen vloeien net als een meer en rivier één kant op. Het gaat alleen richting de toekomst.

Laten we aan de hand van een vergelijking eens in beschouwing nemen waarover het hier gaat. Om diverse snelheden, te beginnen met de bewegingen van de mens tot en met de snelheden van de kanonskogel, het geluid, de elektriciteit, de geest en de verbeelding met elkaar te kunnen vergelijken, nemen we ons een klok voor ogen die tien wijzers heeft. De eerste wijzer laat de uren zien. Een andere wijzer telt de minuten, in een zestigmaal grotere cirkel. Weer een andere wijzer geeft de seconden aan in een wederom zestigmaal grotere rotatievorm. Een vierde wijzer geeft de milliseconden aan en maakt een rondgang door een wederom zestigmaal grotere kring. Een vijfde, zesde, zevende, achtste, negende en tiende wijzer is telkenmale ook weer zestigmaal sneller en maakt een rondgang door een telkens zestigmaal grotere cirkel dan de voorafgaande urenwijzer. Indien we aannemen dat de cirkel van de urenwijzers zo groot zou zijn als die van ons polshorloge, dan zou de cirkel, de kring van de tiende wijzer, zo groot moeten zijn als de jaarlijkse omloopbaan van onze aarde, wellicht nog groter.

Nu stellen we ons twee personen voor. De ene zit op de urenwijzer en bekijkt zijn omgeving, de andere zit op de tiende wijzer. De dingen die deze personen binnen dezelfde tijd bekijken verschillen verhoudingsgewijs evenveel van elkaar als de rondgang van ons polshorloge ten opzichte van de jaarlijkse omloopbaan van onze aarde. Aangezien tijd beweging betekent, evenals een wisseling van kleuren, als een draad die wordt gespannen, geldt de wet van de beweging in gelijke mate ook voor de tijd.[1]

De tijdsnorm in de hemelen zijn in dit opzicht anders dan die van de aarde. Hoe meer men van het materiële wereld afgaat en zich spiritueel verlicht des te meer dat de tijd verbreed en omvattend word.

De engelen en de geest [de engel Djibril] stijgen daarlangs tot Hem op, binnen een tijdsbestek van een dag, waarvan de maat 50.000 jaren bedraagt.[2]

In dit opzicht kunnen we concluderen dat de fysieke tijd die wij ervaren en bevatten werelds en materieel is. In de nabijheid van Allah (swt) is de tijd dus ook een schepsel en is geschapen. De Schepper is dan niet verbonden aan zijn schepsel en is niet genoodzaakt om volgens die regels te behandelen.

Verleden, heden en toekomst zijn onder het toezicht van Allah hetzelfde. De creatie is dan niet altijd gebaseerd op verleden, maar kan ook verbonden zijn met de toekomst. Wanneer Allah (swt) iemand kennis en licht van het geloof schenkt, kan het eventueel een gevolg zijn van iets wat later eigenlijk zou moeten plaatsvinden. Terwijl oorzaak in de wereldse normen altijd voor het gevolg plaatsvindt, is het in de perspectief van Allah (swt) juist andersom. Als we kijken naar de rechtvaardigheid van

Omar (ra), zien we dat hij voor de Islam al een man was van rechtvaardigheid. Allah (swt) heeft hem de rechtvaardigheid geschonken zodat hij later met die kenmerk Islam heeft kunnen dienen. Dus het geloof was een oorzaak tot zijn rechtvaardigheid.

Indien Allah (swt) kennis heeft over onze aanbidding en smeekbedes voordat ze plaatsvinden, wat is dan het nut van aanbiddingen?

Iets weten is niet hetzelfde als iets ervaren. Het klopt inderdaad dat Allah (swt) kennis heeft over alles. Maar kennis hebben over iets, betekend niet dat iets tot stand komt of is gekomen. Wanneer een bouwbedrijf een huis projecteert in kamers, oppervlakte en indeling. Betekend niet dat het huis tot stand is gekomen en kan het niet verkopen. Of wanneer een film in een script is geschreven met scenario, acteurs en locatie. Betekend niet dat de film daadwerkelijk te zien is. En zal het niet hetzelfde invloed hebben als het zien in een bioscoop. De bouwkundige en de producent kunnen beide alleen van de conclusie genieten.

Gedaante gebaseerd op kennis (Suratul-Ilmiyye) is anders dan gedaante gebaseerd op existentie (Suratul-Wudjudiyye). Het goddelijke heilige genot (Lezzetul-Kudsiyye) en barmhartigheid van Allah (swt) vind plaats nadat het voorbeschouwde daadwerkelijk plaatsvindt.

Footnotes

  1. ^ Bediuzzaman Said Nursi, De Woorden, 31. Woord
  2. ^ De Kuran 70:4

Gerelateerde vragen