Is het hardop luisteren naar de Kuran overlast aan buren die geen moslim zijn?


De buurt is een sociale instelling waarvan het belang in ons sociale leven niet kan worden ontkend. Het is een noodzakelijk gevolg van mensen die in een samenleving leven. Aangezien mensen sociale wezens zijn, is het onvermijdelijk om buren om zich heen te hebben. Het is duidelijk verkondigd in de Kuran dat wij goed dienen om te gaan met onze buren.

Dien Allah en vereenzelvig niets met Hem en betoon vriendelijkheid jegens de ouders, de verwanten, de wezen, de behoeftigen, de verwante buur, de naaste buur, de vriend aan je zijde, de gestrande reiziger en degenen die zich in jullie macht bevinden [lett.: wat jullie rechterhanden bezitten]. Allah heeft de hypocriete opscheppers niet lief.[1]

Net zoals het essentieel is om goed om te gaan met de mensen die zich in ons huis bevinden, is het eveneens essentieel om in harmonie met onze buren om te gaan en goede contacten te onderhouden.

Er zijn veel ehadis over buurrechten. De profeet (saw) verkondigd dat de buren in termen van hun rechten in drie groepen verdeeld kunnen woorden:

  1. Buren die drie rechten hebben: deze zijn buren die zowel familieleden als moslims zijn. Ze hebben drie soorten rechten die voortkomen uit het zijn van een buur, een familielid en moslim.
  2. Buren die twee rechten hebben: deze zijn buren die wel moslims maar geen familieleden zijn. Ze hebben twee soorten buurrechten die voortkomen uit het zijn van een buur en moslim.
  3. Buren die één recht hebben: deze zijn buren die geen moslim noch familieleden zijn. Ze hebben één soort buurrecht dat voortkomt uit het zijn van een buur.[2]

De term buur omvat zonder uitzondering alle buren: moslim, jood, christen, ongelovige, praktiserende, niet-praktiserende etc.

Het reciteren en luisteren naar de Kuran is een aanbidding. Een moslim zal natuurlijk naar de Kuran luisteren en reciteren. Echter, hij dient zijn buren niet te storen terwijl hij deze aanbidding verricht. Indien onze buur geen moslim is, moeten wij voorzichtiger zijn. Immers, onze houdingen zullen de gedachtes en de percepties van die mensen ten opzichte van de Islam positief of negatief beïnvloeden.

Kortom: wij moeten onze gebeden in welke omgeving dan ook verrichten. Echter, wij dienen niemand te storen en tot last zijn terwijl we deze verrichten.

Footnotes

  1. ^ De Kuran 4:356
  2. ^ Zie Izzet Er, İslam'da İnanç İbadet ve Günlük Yaşayış Ansiklopedisi, M.Ü. İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları, İstanbul, 1997, v3, p. 64

Gerelateerde vragen