Is het toegestaan om een schaamlipcorrectie te ondergaan?


Middels een cosmetisch-chirurgische ingreep aanpassingen laten verrichten aan het uiterlijk, zonder dat hiervoor een (medische/functionele) noodzaak bestaat, wordt zowel in de Kuran als in de ehadis als een verboden en vervloekte handeling aangeduid. Een aansporing tot een dergelijke ingreep betuigt van een mentaliteit dat meer belang hecht aan een uiterlijke schoonheid, dan de schoonheid van de ziel en akhlak.

Eigenlijk zou iedereen met een gezond verstand tevreden moeten zijn met de door Allah (swt) geschonken lichaam. Het hebben van een volledig en gezond lichaam en het hebben van al je ledematen en organen op de juiste plek is in essentie al genoeg om Allah (swt) dankbaar te zijn. Een mens zou vrede moeten hebben met de schoonheid en persoonlijke eigenschappen waar men geen inspanning en geen kosten voor heeft gemaakt en zou geen pogingen moeten maken om creatie van de Schepper kunstmatig ‘aantrekkelijker’ te maken.

Indien we dit onderwerp binnen de kaders van het geloof bekijken vallen 3 dingen op:

Ten eerste: dit proces vloeit voort uit de influisteringen van de duivel. Immers, toen de duivel weigerde om te buigen voor Adem (as) en door Allah (swt) uit het paradijs was verstoten, begon hij het volgende te zeggen:

“…ik zal hen bevelen om Allah’s schepping te veranderen (en geweld aan te doen). En al wie de duivel (blindelings en gehoorzaam) als beschermheer verkiest boven Allah, heeft zeker (en ongetwijfeld) een duidelijk verlies geleden (zowel in dit leven als in het hiernamaals)…”[1]

Profeet Muhammed (saw) heeft bepaalde handelingen die gericht zijn om het uiterlijk aan te passen afgekeurd. Jezelf laten tatoeëren, vijlen van je tanden, wenkbrauwen laten epileren, dragen van een pruik en de Schepping van Allah (swt) veranderen ter verfraaiing van het uiterlijk, zijn handelingen die door Allah (swt) zijn vervloekt.[2]

Degenen die bovenstaande handelingen verrichten of laten verrichten, of gebruik maken van de hedendaagse cosmetische chirurgie, verwerpen het uiterlijk en de schoonheid die door Allah (swt) aan hen is geschonken en verzetten zich hiermee tegen de kàdèr. Derhalve zijn cosmetische chirurgische ingrepen, die niet worden verricht om medische redenen, maar met als doel de schoonheid te doen vergroten niet toegestaan.

Ten tweede: dergelijke handelingen, ingrepen en operaties zijn een pijniging voor het lichaam en zorgt voor pijn en lijden. Naast pijnklachten, zijn bovengenoemde handelingen niet geheel risicoloos en bestaat er ook een grote kans op gezondheidsrisico’s en allerlei andere complicaties, terwijl het lichaam in bruikleen is gegeven door Allah (swt). Allah (swt) zegt hierover in de Kuran:

“…stort jezelf niet door eigen toedoen in de vernieling.."[3]

Ten derde: terwijl het voor veel chronisch zieken overal in de wereld van vandaag nog aan de orde van de dag is dat een medisch noodzakelijke doktersbehandeling of operatie onbetaalbaar is, betalen anderen forse bedragen voor enkel en alleen het verfraaien van het uiterlijk middels cosmetische chirurgie. Vanwege het kostenplaatje die gekoppeld is aan dergelijke ingrepen en operaties is dit een grove geldverspilling en verspilling is haram.

Echter, als er legitieme en redelijke redenen bestaan (zoals gebreken en/of misvormingen) is een cosmetische behandeling toegestaan. Zo valt bijvoorbeeld de behandeling van schisis (in de volksmond ook wel hazenlip genoemd), waarbij de bovenlip, kaak en/of gehemelte bij geboorte gespleten of gegroefd is, onder zulke uitzonderingen. Ook behandeling van vervormingen die in een later levensstadium ontstaan als gevolg van bijvoorbeeld een ongeval (brand, verkeersongeluk etc.), wordt beschouwd als een uitzondering op de hoofdregel en is dus toegestaan. Indien iemand met een dergelijke mankement naar aanleiding daarvan kampt met psychische problemen, zich minderwaardig voelt of in zijn persoon gekwetst wordt, kan het verhelpen van dat mankement een medische betekenis krijgen.[4] In dat soort gevallen is een cosmetische ingreep ook niet verboden. Zo heeft profeet Muhammed (saw) een metgezel van wie de neus tijdens een veldslag eraf was gesneden, toestemming gegeven om een neus van goud te laten maken voor in de plaats.[5]

Concluderend kan dus worden gesteld dat het doel voor het ondergaan van een schaamlipcorrectie bepalend is om tot een antwoord te komen of het wel of niet is toegestaan. Wanneer er lichamelijke klachten zijn, zoals bijvoorbeeld pijn of beperkingen vanwege de grootte van de schaamlippen, is een dergelijke cosmetisch-chirurgische ingreep toegestaan. De Islam is immers een religie van gemak en Allah (swt) heeft het ons geschonken om het ons te vergemakkelijken. Indien de schaamlipcorrectie niet wordt gedaan vanwege dergelijke medische redenen, maar omdat de vorm en grootte van de schaamlippen niet mooi wordt gevonden, is het verboden.

Footnotes

  1. ^ De Kuran 4:119
  2. ^ Zie Sahih Muslim, Kitab el-Libas, p. 82, 85, 119-120
  3. ^ De Kuran 2-195
  4. ^ Zie Umdatul Qari 22:63. - Y. Al-Qaradawi (1994), The Lawful and the Prohibited in Islam (1e druk), Plainfield, Indiana, Verenigde Staten: American Trust Publications
  5. ^ Zie Ebu Dawud, Kitab el-Khatam 7; Tirmidhi, Libas 31; En-Nesaï, Zinet 41

Gerelateerde vragen