Wat is de waarde van het vasten op de dag van Arafah?
De meeste mufessirin zijn van mening dat de eed in het eerste vers van soera el-Fedjr naar de eerste tien dagen van Dhul-Hidjdjeh verwijst.[1] Daardoor wordt het vasten in de eerste negen dagen van Dhul-Hidjdjeh als mustehab beschouwd. Men kan zowel in al deze negen dagen, alsmede in een deel ervan vasten. Bovendien, de negende dag van deze tien dagen is Arafah en heeft een bijzondere plaats in de Islam. Over de dag Arafah zijn er veel overleveringen waarvan wij twee hieronder zullen vermelden:
“Met het vasten op de dag van Arafah wordt er gehoopt dat Allah de zonden vergeeft van het vorgaande jaar en het komende jaar.”[3]
Echter, het is geschikter voor degenen die de verplichtingen van hadj verrichten om niet te vasten op de dag van Arafah, omdat ze vanwege het vasten hun gebeden kunnen verstoren en duizelig en zwak kunnen worden.[4]
Bovendien zijn er ook overleveringen waarin wordt vermeld dat het zeer belangrijk is om op de dag van Arafah 1000 soera el-Ikhlas te reciteren.[5]
“Er is geen dag waarop Allah meer dienaren van het hellevuur bevrijdt dan op de dag van Arafah. Hij benadert [de schepselen met Zijn barmhartigheid] en prijst hen bij de engelen, zeggende: “Wat verlangen deze mensen?”[2]