Kan het kwaad om als moslim zijnde de Thora, de Bijbel en de Psalmen te lezen?


Aangezien de Thora, de Bijbel en de Psalmen zijn aangetast, is het niet toegestaan om op grond van deze boeken te handelen. Moslims handelen in overeenstemming met de Kuran. Het kan echter geen kwaad om deze vervalste boeken te lezen om geïnformeerd te worden over hun huidige situatie, zodat uitgezocht kan worden of er stukken overeenkomen met de Islam. Bovendien kan worden uitgezocht wat de uitdrukkingen zijn die naar de Profeet (saw) verwijzen.

Geen van de goddelijke boeken die aan de Kuran voorafgingen zijn de originelen van de hemelse boeken die Allah (swt) naar zijn profeten heeft gezonden. Na verloop van tijd zijn de originele stukken verdwenen en zijn de boeken door mensen herschreven. Dat is de reden waarom bijgeloof en bijgelovige overtuigingen erin gemengd zijn.

We kunnen op de dag van vandaag niet zeggen dat er niets in de boeken staat, dat in handen is van joden en christenen, van de openbaringen die naar de profeten zijn gezonden. Het is echter ook een feit dat er bijgeloof en valse overtuigingen doorheen zijn gemengd. Om deze reden zijn we op onze hoede tegen deze boeken. Wel accepteren we dat de decreten in overeenstemming met de Kuran het product van openbaring kunnen zijn. We houden het voor ogen dat de decreten die in strijd zijn met de Kuran later aan die boeken zijn toegevoegd. We zwijgen over de stelling dat die boeken in overeenstemming of in tegenspraak zijn met de Kuran. We accepteren dit niet, noch verwerpen we dit. Want de kans bestaat dat (een deel van) deze boeken wel zijn geopenbaard, maar de kans is ook aanwezig dat dit niet het geval is.

Kortom: de Kuran is naar de hele mensheid gezonden. Dit brengt met zich mee dat, nadat de Kuran is neergezonden, het gezag van voorafgaande hemelse boeken die neergezonden waren zijn beëindigd. Aangezien de hemelse boeken die vóór de Kuran zijn neergezonden verdraaid zijn, worden die boeken niet gelezen met de bedoeling daaruit iets te leren of op basis daarvan te handelen. Het kan geen kwaad om deze boeken te lezen met de intentie om te weten te komen waar deze boeken het over hebben. Het is echter duidelijk dat het lezen van vervormde boeken niet de juiste keuze is, terwijl er zoveel boeken te lezen zijn die de waarheid vertellen over de religie van de Islam.

Gerelateerde vragen