Wat betekent Ismul-Azam? 


Ismul-Azam heeft de betekenis van "de grootste naam". Het wordt gebruikt als aanduiding van bepaalde namen die tot de mooiste namen van Allah (swt) behoren. Sommige islamitische geleerden accepteren dat alle namen van Allah (swt) gelijkwaardig zijn in termen van grootsheid en superioriteit, terwijl anderen op grond van hadis de mening aannamen dat bepaalde namen grootser en superieur waren dan andere.

In sommige hadis van de profeet (saw) wordt over de Ismul-Azam aangegeven dat wanneer er met deze naam een smeekbede wordt verricht, deze bede zeker zal worden geaccepteerd.[1] Het is echter niet mogelijk om precies te bepalen welke naam de grootste naam van Allah (swt) is. In sommige van deze hadis wordt immers de naam "Allah", in andere er-Rahman, er-Rahim, Hayyul-Kayyum, Rabb-u zul-Djelal-u wel-Ikram genoemd als de grootste naam van Allah.

Een hadis over dit onderwerp is als volgt:

De Boodschapper van Allah (saw) hoorde een persoon als volgt bidden: “Oh Allah (swt), ik verzoek op grond van mijn getuigenis de volgende dingen: Jij bent Allah (swt), er is geen god behalve Jij, Jij bent Samed, Jij hebt geen kinderen (Jij bent niemands vader), Je bent niet geboren (Jij bent niemands kind), Jij hebt geen deelgenoot of gelijke.” Daarop zei onze profeet (saw): “In de naam van Degene die mijn ziel in zijn macht heeft zweer ik dat, deze persoon een verzoek deed uit de naam van Ismul-Azam. Weet dat wie bidt met Ismul-Azam, Allah (swt) zijn smeekbede zal accepteren, en wie daarmee iets verzoekt zal Allah hem zeker geven wat hij wil.”[2]

Een ander hadis is als volgt:

Een man verrichte een smeekbede als volgt: “O Allah, mijn dankbaarheid is aan Jou, Jij bent degene die zegeningen schenkt, er is geen god behalve Jij. Jij bent Khalik-u zul-Djelal-u wel-Ikram van de hemelen en de aarde, Zat-u Hayyul-Kayyum. Door jouw namen als bemiddelaar te gebruiken vraag ik aan jou!” De Boodschapper van Allah die dit smeekbede hoorde vroeg: "Weten jullie wat deze man als middel gebruikt voor zijn smeekbede?" Zij antwoordden: “Allah (swt) en Zijn boodschapper (saw) weten het beter.” De Boodschapper van Allah (saw) vervolgde: “In de naam van Degene die mijn ziel in zijn macht heeft zweer ik dat deze persoon een verzoek deed uit de naam van Ismul-Azam. Indien met Ismul-Azam iemand bidt zal Allah (swt) zijn smeekbede accepteren en zal omwille van Ismul-Azam geven wat diegene wil.”[3]

Footnotes

  1. ^ Zie Ebu Dawud, Witr 23; Tirmidhi, Daawat 64, 65, 100; Nesaï, Sehw 58; Ibn Madje, Dua 9, 10
  2. ^ Tirmidhi, Daawat 65
  3. ^ Ebu Dawud, Salaat 368

Gerelateerde vragen